Inger Elisabeth Sagedal i NAF
PROVOSERT: – Bilistene har hverken innvirkning, påvirkning eller skyld i dette, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF. Foto: NAF
NAF reagerer på at bompenger skal dekke hele bypakken:

– Provoserende å gi bilistene hele regningen

Store kostnadsoverskridelser påfører bilistene i Haugesund-regionen milliardregning i ekstra bompenger. – Provoserende, sier NAF som mener utbyggerne burde betalt.

Del denne artikkelen

Motor setter i en serie artikler fokus på de dyre bypakkene, som kommer i stadig flere byer.

I noen byer utvides bompengebetalingen kraftig – blant annet fordi byggeprosjektene viser seg å bli mye dyrere enn først planlagt.

I Haugesund får bilistene milliardregning på grunn av de store kostnadsoverskridelsene. Opprinnelig skulle bilistene betale 1,9 milliarder kroner. Nå må de betale over dobbelt så mye – 4,2 milliarder.

Les også: Denne bilen slår knockout på konkurrentene!

Ny motorvei utenfor HaugesundKOSTNADSSPREKK: De nye veiene på Haugalandet, som denne forbi Skjold sentrum, har blitt mye dyrere enn planlagt. Foto: Meling Media

– Dette er ikke spleiselag

– Dette er provoserende. Bilistene har hverken innvirkning, påvirkning eller skyld i dette, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF.

Myndighetene bidrar ikke med en eneste krone til å dekke overskridelsene. Bompengene skal dekke alt, og i praksis blir takstene nå tredoblet.

Sagedal mener ekstraregningen svekker tilliten til politiske vedtak.

– Bompenger kalles et spleiselag. Men det som skjer i Haugesund er alt annet enn et spleiselag. Slike kostnadsoverskridelser burde vært dekket i sin helhet over offentlige budsjetter eller ved en form for erstatning fra de som har gjort grove feilberegninger, sier Inger Elisabeth Sagedal.

Les også: Så stor er bilistene bomregning ved bygrensene

Ordføreren misfornøyd

Takstøkningene på Haugalandet har ført til stor lokal debatt. Ordføreren i Haugesund, Arne-Christian Mohn (Ap), forstår frustrasjonen til NAF og bilistene.

– Lokale myndigheter er ikke fornøyd med at staten ikke bidrar med mer penger. Men konsekvensen hadde vært mindre veibygging, sier han.

Haugesund ligger midt i et område med massiv veiutbygging som for en stor del skal finansieres med bompenger. Blant veiutbyggingene er de enorme prosjektene Rogfast, Ryfast og Hordfast.

Ordfører Arne-Christian Mohn i Haugesund.ORDFØRER: Arne-Christian Mohn i Haugesund.

– Nå koster det drøyt 200 kroner å reise til Stavanger. Når Rogfast er ferdig koster det nesten det tredobbelte. Det blir veldig dyrt, og jeg tror ikke det har gått opp for folk. Bomtakstene er også utfordrende for næringslivet, sier ordføreren. 

Les også: Stor oversikt – så mye må du betale i din bomring