VIL MØTE: Vegdirektoratet vil nå høre Møller-gruppens versjon av hvem som skal betale for hva etter juksekodene. Foto: Shutterstock

Vil vite mer om regningen for EGR-ventiler:

Vegmyndighetene innkaller Møller

Vegdirektoratet innkaller nå bilimportøren Harald A. Møller til møte etter presseoppslag om at kunder må betale for dyre reparasjoner før Møller sletter juksekodene i bilens datasystem.

Publisert Sist oppdatert

– Vegdirektoratet ønsker å få en status for modifiseringen av motorene og høre importørens versjon, sier Erik Sætre, sjefingeniør ved kontor for kjøretøygodkjenning og registrering av kjøretøy i Vegdirektoratet.

Motor har fortalt at NAF har fått nærmere 1000 henvendelser fra medlemmer som har fått problemer i forbindelse med Møller-gruppens fjerning av jukseprogram i motoren.

Les også: – Bileierne skal ikke betale for utslippsjuks

20 000 kroner

Ifølge NAF blir et ukjent antall eiere av dieselbiler fra merkene Volkswagen, Audi og Skoda pålagt av Møller å skifte deler av eksosanlegget – en EGR-ventil – før bilimportøren fjerner juksekodene som førte til feilaktig lave verdier på utslipp og forbruk på bilene.

Ventilskiftet koster ca. 20 000 kroner, ifølge NAF.

Kommunikasjonssjef Anita Svanes i Harald A. Møller hevder det bare er «noen få tilfeller» hvor det er feil som må utbedres før oppgraderingen, og sier til Motor at selskapet ikke kjenner seg igjen i NAFs klagetall.

Vegdirektoratets ambisjon er tydelig:

– Vi ønsker å få klarhet i hvorfor ventilen må skiftes, sier Sætre til Motor.

Les også: Dette er de nye elbilene som kommer i 2018!

– Svakt punkt

– Er dere overrasket over at Møller ifølge NAF krever at mange bileierne skal betale for det kostbare byttet av ventil?

– Dersom ventilen er helt eller delvis defekt og må byttes i en ny av samme type, kan det være forståelig at kundene må betale. Spesielt dersom bilene er eldre enn fem år. EGR-ventiler er et svakt punkt på mange dieselbiler. Men dersom ventilen er modifisert på en eller annen måte, eller det er en ny type ventil, kan det stille seg annerledes, sier sjefingeniør Sætre.

Han understreker at vegmyndighetenes oppgave primært er å medvirke til at bilene blir forskriftsmessige, og i henhold til forutsetningene i typegodkjenningen.