Skoda Karoq 2018 motor test
SKODAS NYE BESTSELGER: Karoq er større og mer komfortabel enn søstermodellen VW T-Rock, men utseendet er ikke like spennende. Foto: Rune Korsvoll
Første test av Skodas nye SUV:

Karoq er årets julepresang fra Skoda

Karoq er Skodas nye, kompakte SUV som kommer til Norge rett før jul. Vi har kjørt bilen som ganske sikkert kommer til å bli Skodas nye bestselger. Her kan du lese hvorfor.

Del denne artikkelen

Karoq er etterfølgeren til Skoda Yeti. Det skulle man ikke tro når man ser den.

Utseendet er forandret fra en firkantet boks til mer moderne og elegant.

Den er også broren til nye VW T-Roc, som kommer til Norge senere i år. Det skulle man heller ikke tro.

Karoq er klart større og et hakk mer komfortabel på veien.

Her har nemlig Skoda fulgt tradisjonen med å bygge sine biler en halv klasse større enn VW.

Det betyr at Karoq faktisk er helt grei for en familie med ett eller to barn. Både bakseteplassen og bagasjerommet er stort nok til det.

I tillegg har den Skodas såkalte varioflex setesystem, som gjør at du kan utvide bagasjerommet ved behov. Så får vi heller leve med at VW T-Roc er friskere og mer ungdommelig i utseendet.

Les også: Motor har testet Norges mest solgte SUV-er

På veien er Karoq komfortabel, med lavt innvendig støynivå og et understell som gir en god kombinasjon av stabilitet, god veiholdning og komfort.

I vår kritiske unnamanøver var den en av de raskeste bilene da vi testet alle kandidatene til Årets Bil i Europa 2018.

Den var litt raskere og mer styrepresis enn en bil som Volvo XC60.

Vi testet også det automatiske bremsesystemet som skal hindre at du kjører på biler bakfra. Den klarte å stoppe helt fra 65 km/t, som var en av de høyeste hastighetene.

Les også: Skodas kuleste bil blir elektrisk

Som alltid sitter vi godt i setene og interiøret er oversiktlig og betjeningshendler og knapper enkle å betjene.

Automatgiret bidrar selvfølgelig til økt kjørekomfort.

Det vi imidlertid kan slå fast er at Skoda ikke lenger er noen «billig-bil».  Prisene på Karoq starter på 309 000 kroner, mens vår testbil (1,5 TSI, 150 hk) har en pris på 365 500 kroner.

Da får du en tre-sylindret bensinmotor på 115 hester, manuelt gir og forhjulstrekk. Vår testbil hadde en 1,5 liters bensinmotor på 150 hester, med såkalt sylinderkutt. Det betyr at den bruker alle fire sylindrer bare når du akselererer, kjører i oppoverbakke eller trekker tungt.

Det skal først og fremst bidra til å kutte forbruk og utslipp.

Les også: Sjekk disse ti spennende bruktbil-kuppene

I motsetning til en del andre SUV-er i denne klassen, som stort sett selges med forhjulstrekk, kommer trolig rundt halvparten av Karoq til å ha firehjulstrekk.

Samme med bakkeklaring på 18,5 centimeter, bidrar dere selvfølgelig til svært god framkommelighet på dårlige veier.

DATA

Pris: Testbil Karoq 1,5 TSI – kr 365 500. Motor: firesyl. bensin m/turbo og sylinderkutt, 150 hk + sjutrinns DSG aut. gir, tohjulstrekk. 0,54 l/mil, CO2 132 gram/km blandet. Lengde: 4,38 m.