MER KOMFORT: I tillegg til at den er elektrisk, skal nye London Black Cab også gi mer komfort til passasjerene. Foto: LEVC

Kineserne leverer Londons nye Black Cab:

Nå kommer den elektriske London-taxien

Når en ny utgave av Londons ikoniske Black Cab ruller ut i gatene mot slutten av året, blir det ikke uten overraskelser. Ikke bare er det kinesiske Geely som står bak. Bilen er også elektrisk.

Publisert Sist oppdatert

I flere år har en ny London-drosje vært annonsert. Nå skjer det altså.

Utvendig ser ikke LEVC TX, som den heter, så forskjellig ut fra dagens svarte drosjer. Den er omtrent like stor og firkantet og har den samme ekstremt korte svingradiusen som gjør at den kan snu rundt midt i gaten.

Med andre ord helt perfekt for persontransport i Londons gater.

Les også: Bo som en greve på engelske hoteller

Men mens gamle Black Cab var treg og forurensende, har TX tatt inn over seg de nye tidene med strenge avgasskrav i London.

Bilen får elektrisk motor og en batteripakke som gjør at den kan kjøre rundt 110 kilometer på strøm. Når batteriet er tomt, starter en liten motor som sørger for å lade batteriet for videre kjøring.

Totalt får Londons nye Black Cab en rekkevidde på 640 kilometer.

I gjennomsnitt kjørere en London-drosje 190 kilometer om dagen. Det betyr at mye av kjøringen kan foregå rent elektrisk.

Overgangen fra diesel til elektrisk, vil spare drosjeieren for rundt 100 pund, eller i overkant av 1000 kroner i uka i drivstoff-utgifter, har kloke hoder regner ut.

Les også: Vil starte salg av Londos Black Cab i Oslo

Det er kinesiske Geely, det samme selskapet som eier Volvo, som eier LEVC som bygger nye Black Cab.

Dermed er det heller ingen overraskelse at det er brukt flere Volvo-deler blant annet i interiøret.

Bilen skal også gi en mer luksuriøs følelse innvendig enn gamle Black Cab. Og det skal kanskje ikke så mye til. Mer komfort for sjåføren og de seks passasjerene det er plass til bak har også vært en prioritet.

Overgangen fra en støyende diesel til en lydløs elektrisk motor bidrar i høy grad til dette. Det blir også ladepunkter for mobiltelefoner bak. En egen rampe skal gjøre det lettere for personer i rullestol å komme inn gjennom de store dørene.

LEVC regner med å ha 170 nye TX Black Cab i trafikk i London sentrum før utgangen av året.

Før 2020 skal 9000 drosjer i London være nullutslipps-biler.