BMW 530 Touring 2017 Motor test
EVOLUSJON: Nye BMW 5-serie har kanskje fått noen av trekkene til storebror 7-serie, men ellers er forandringene svært forsiktige. Komforten i bilen imponerer imidlertid stort. Foto: Rune Korsvoll
Vi har prøvekjørt BMW 530d Touring:

BMWs nye 5-serie er imponerende komfortabel

«Gamle» BMW 5-serie var svært god. Kanskje det er derfor den nye føles mer som en evolusjon enn en revolusjon. Men den er så komfortabel at vi gjerne skulle kjørt den fra Oslo til Bodø uten stopp. Det er omtrent det fabrikken lover at den skal klare på en tank.

Del denne artikkelen

I gamle dager – det vil si før ladbare biler tok Norge med storm – var 5-serie en av bestselgerne til BMW i Norge.

Nå er en ny og ganske så fantastisk 5-serie på plass, men likevel må den ta til takke med en plass langt nede på salgsstatistikken.

I første halvår i år var det elektriske i3 som var BMWs bestselger med 2.769 biler – en andreplass totalt etter VW Golf i Norge.

Nest best var 2-serie Active Tourer, som har et ladbart hybriddrivverk.

Vi kan gjerne si at 5-serien hadde fortjent bedre 49. plass på statistikken, men uten noen form for elektrifisering blir det slik i Norge i dag.

Les også: BMWs selvkjørende, elektriske flaggskip

Det vil si:

Sedan-utgaven av nye 5-serie kommer som ladbar hybrid. Den generøse avgiftsrabatten fra staten gjør at den 252 hester steke bilen «bare» koster 524.900 kroner.

530d Touring derimot, har en dieselmotor på 265 hester og koster 713.000 kroner. En ladbar hybridutgave finnes foreløpig ikke.

Da sier det seg selv at stasjonsvogn-utgaven, som tradisjonelt har står for 80 prosent av 5-serie salget, ikke lenger er like attraktiv.

BMW 530d Touring, som vi har kjørt noen dager, er som nevnt mer en evolusjon enn en revolusjon. Det synes ikke minst på utseendet.

Designerne har tydeligvis vært så redde for å gjøre noe feil at det kan være vanskelig å se forskjell på ny og gammel. BMW-fansen hadde fortjent noe mer.

Men det finnes andre ting som imponerer.

Motoren på 265 hester har et dreiemoment på 620 newtonmeter og det gir mye krefter både til raske akselerasjoner og komfort på landeveien. Det (nesten) nye automatgiret har åtte trinn og bidrar også til høy kjørekomfort.

Det samme gjør det lave innvendige støynivået og fjæringsoppsettet, som gir en perfekt balanse mellom komfort og presise og stabile kjøreegenskaper på svingete veier.

Les også: Denne nøkkelen parkerer bilen for deg

Noe av forklaringen ligger i et nytt hjuloppheng med selvjusterende luftfjæring bak.

I tillegg er vekten på bilen kuttet noe sammenliknet med forgjengeren. Firehjulstrekk er nesten blitt standard på 5-serie i Norge. Også vår bil har det, men det er først og fremst på vinterføre du vil oppleve den store bedringen i framkommelighet og stabilitet på glatte veier.

Fabrikken oppgir forbruket på bilen til 0,53 liter på mila på blandet kjøring. Vår bil gikk på 0,56 på en overvekt av landeveiskjøring. Ikke dårlig! 

Det som ikke imponerer er utstyret du får med får den fra-prisen som oppgis. Her er noe av det du må betale ekstra for: LED-lys kr 12.800, metallic lakk kr 10.900, automatisk klimaanlegg kr 4.450, ryggekamera kr 5.000, dynamisk fartsholder og filskiftkorrigering kr 31.000, navigasjon kr 22.300, automatisk bybrems med fotgjengergjenkjenning kr 12.000.

Det finnes småbiler i dag som har mer utstyr inkludert i prisen.

Les også: Test av BMW i3 og tre elektriske konkurrenter

5-serie Touring er 4,94 meter fra støtfanger til støtfanger – tre centimeter lenger enn forgjengeren. Beinplassen bak er økt, takket være lengre akselavstand og bredden er god nok til tre.

Bagasjerommet er på 570 liter – 10 liter større enn forgjengeren – og passer bra til en familie med barn.

DATA

Pris: Testbil BMW 530d Touring X-drive. Fra kr 713.000 ,- . Motor: Turbodiesel 252 hk + 8-trinns automat, firehjulstrekk. 0,53 l/mil , CO2 139 gram/km blandet. Lengde: 4,94 m