Renault Zoe
POPULÆR: Renault har solgt over 5300 biler av Renault Zoe. Nå er bilen Norges tredje mest solgte. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Renault erkjenner feil i ladekart:

Ladetrøbbel for Renaults elektriske storselger

Ladekartet til en av de mest populære elbilene stemmer ikke. Renault erkjenner feil, og fjerner kartet fra nettsidene sine.

Del denne artikkelen

Renault Zoe er blant de mest populære nybilene.  Så langt i år er det solgt 1500 biler. Bare i juni ble det levert over 400 nye Renault Zoe, noe som gjør at bilen da var den tredje mest solgte bilen i Norge.

Men Renault har slitt med ladeproblemer.

Elbilen kan bare lades på strømnett med sentral jording, såkalt TN-nett, som brukes ellers i Europa. Elbilen kan ikke lades i det mest vanlige norske strømnettet, som er lokalt jordet, såkalt IT-nett.

Det sier ikke Renaults eget ladekart noe om.

Les også: Vi har testet fire bestselgere blant de nye elbilene 

Uakseptabelt

– Ifølge kartet til Renault kan jeg lade bilen min på et titalls ladeplasser rundt der jeg bor på Frogner. Men da jeg forsøkte med den medfølgende standardkabelen for sentral jording, fikk jeg bare feilmeldinger. Det fungerte ikke fordi ladestasjonene rundt meg går på IT-nettet, forteller Oslo-kvinnen Kathleen Buer, som nylig kjøpte Renault Zoe.

– Jeg er veldig fornøyd med bilen. Den har inntil 400 kilometers rekkevidde som er veldig bra. Men det er uakseptabelt å ikke få ladet bilen i nærheten av der jeg bor. Nå må jeg langt unna for å finne en lader som virker og så ta bussen hjem. Det er uholdbart, sier Buer til Motor.

Les også: Her er dommen over Renault Zoe fra våre eksperter 

Ladekart Renault ZoeFEIL LADEKART: Ladekartet til Renault forteller at Kathleen Buer skal kunne lade mange steder rundt der hun bor. Men kartet stemmer ikke.

Får ikke ladet

For å bøte på ladeproblemene får kjøperne av Renault Zoe tilbud om å få med en minitransformator som Renault har fått utviklet. Kundene kan velge mellom en veggmontert eller en bærbar transformator.

– Siden kartet fortalte at jeg kan lade mange steder nær mitt bosted, og også selgeren informerte om det samme, valgte jeg den veggmonterte transformatoren som jeg monterte hos mine foreldre, hvor jeg er ofte på besøk, forteller Kathleen Buer.

Men dermed har hun heller ikke en bærbar transformator, og får ikke ladet i nærmiljøet.

– Bilselgeren informerte oss ikke om at Zoe ikke lader på det mest vanlige norske strømnettet uten spesialutstyr.

Se hele lista: Vi har reist Norge rundt for å finne de gode veikroene

Må betale 25000 kroner

Renault krever 25 000 kroner for en bærbar minitransformator, en såkalt zaptec-kabel. Det vil ikke Kathleen Buer akseptere. Hun reklamerte til Renault, som avslo reklamasjonen.

Men når Motor tar kontakt med Renault erkjenner de feil i sitt eget ladekart.

– Vi beklager at kunden oppfatter at hun ikke har fått korrekt informasjon fra forhandler. Det kan dessverre også forekomme feil i kartet vårt. Vi beklager på det sterkeste at det er feil, sier salgssjef for elbil i Renault Norge, Beate Hall-Hofsø.

Informasjonen på ladekartet til Renault kommer fra en ekstern database. Renault tar nå kontakt med denne leverandøren og tar inntil videre vekk kartet fra sine nettsider.

Skiftet ladeenheter

Renault har solgt over 5300 Renault Zoe i Norge. I fjor fikk en kunde hevet hele kjøpet etter et vedtak i Forbrukertvistutvalget fordi bilen hans ikke kunne lades når det er kaldt.

Renault slet med ladeproblemer på mange av bilene, og måtte skifte ladeenhetene på ca 200 biler som ble solgt i en bestemt periode i 2015. De 200 bilene utgjorde en tredel av alle solgte Renault Zoe i denne perioden.

– Varierende kunnskaper

Norsk elbilforening synes det er bra at Renault Norge erkjenner feil og tar konsekvensen av det ved å ta ned ladekartet fra sine nettsider.

– Dette er en feil som Renault må rette. Men vi har ikke fått mange tilbakemeldinger på dette problemet, sier kommunikasjonsrådgiver Ståle Frydenlund i elbilforeningen.

Han mener informasjonen fra elbilselgerne generelt er variabel.

– Mange selgere kan mye om elbil og lading, mens noen har begrenset kunnskap. Det er store variasjoner.

Renault Norge sier til Motor at bilselgeren vil ta kontakt med Kathleen Buer etter ferien for å finne en løsning.

– Vil hun få en bærbar lader som hun tidligere ble bedt om å kjøpe for 25 000 kroner?

– Forhandleren vil kontakte Buer og finne en løsning, sier salgssjef Beate Hall-Hofsø i Renault Norge.