Concept-i har kunstig intelligens, men

Toyota skeptisk til selvkjørende biler

Mens store deler av bilindustrien kappes om å fortelle hvor langt de er kommet i utviklingen av selvkjørende biler, er Toyota skeptisk. – Ingen av oss i bil- eller IT-industrien er i nærheten av en virkelig selvkjørende bil, sa sjefen for Toyota Research Institute, Gill Pratt, under den store elektronikk-messen (CES) i Las Vegas onsdag.

Del denne artikkelen

På messen viste Toyota fram en animert utgave av framtidsbilen Concept-i. Bilen har ikke bare et framtidsrettet design, men også et system med kunstig intelligens kalt Yui. Yui skal overvåke sjåførens sinnsstemning og oppførsel bak rattet og tilpasse bilens kjøremønster etter dette. Det ble ikke opplyst om bilen skal settes i produksjon, men at teknologien skal testes ut på veier i Japan de neste årene.

Les også: 80 år siden første Toyota

Tesla har opplyst at de snart vil utstyre alle sine biler med teknologi som kan gjøre dem helt selvkjørende. Audi sier de vil ha en nesten helt selvkjørende bil på veien i 2020. Nissan-sjef Carlos Goshn er litt mer forsiktig å tror at de vil kunne ha en bil som klarer det meste selv, men det føreren fortsatt må ta over i kritiske situasjoner, på veien i 2022-2023. Helt selvkjørende biler er derimot Toyota skeptisk til. De planlegger å bygge biler i mange år framover der sjåføren fortsatt har kontrollen, fordi målet om helt å overlate kontrollen til bilens datamaskiner fortsatt er for farlig. Problemet er at vi har lært oss å akseptere mange dødsfall i trafikken, for de mest på grunn av menneskelige feil, mens vi aldri vil akseptere så mange ulykker med en selvkjørende bil styrt av en datamaskin.

– Det kommer til å ta mange år før vi har utviklet teknologien nok og lært datamaskinene til å behandle situasjonene i trafikken med stor nok nøyaktighet til at vi kan oppnå en såkalt Trinn 5 selvkjørende bil, sa Gill Pratt på CES. Toyota har investert åtte milliarder kroner i sitt nye utviklingssenter i USA som åpnet i 2015. Her samler Toyota de beste hjernene i USA på kunstig intelligens, robotisering og material-teknologi.

Les også: 10 biler som forandret verden

Trinn 5 betyr at bilen kjører seg selv uten noen form for innblanding fra mennesker. Pratt fortalte at Toyota nå fokuserer på å utvikle Trinn 2 biler. HJer har bilens datamaskiner til en viss grad kontroll over akselerasjon, styring og bremsing, mens du som sjåfør har den endelige kontrollen.

– Bilene vil kunne lære mer etter hvert som de får flere og flere kilometers ”erfaring” på veien. På Trinn 3 vil du som sjåfør bare måtte overta kontrollen i en nødsituasjon. Dette kan imidlertid være vanskelig å få til i praksis, siden din oppmerksomhet vil svekkes etter mange kilometer med tilsynelatende sikker selvkjøring. Kanskje blir det slik at bilene bare vil være helt selvkjørende på veier som spesielt er bygget for dette, sa Pratt.