PRIVATSJÅFØR: Volvo S90 Excellence er beregnet for privatsjåfør så eieren kan slappe av i baksetet. Foto: Volvo

Dette er en luksus-Volvo for rike kinesere

Rike kinesere klarer seg ikke med en vanlige Volvo S90 med alt tenkelig utstyr. De vil gjerne ha en lang utgave der baksetet enkelt kan bli et komfortabelt kontor med luksuriøst tilbehør.

Publisert

– Det første du vil legge merke til i S90 Excellence, bortsett fra at den kommer i forlenget utgave, er at passasjersetet foran er erstattet med det vi kaller en Lounge Console. Bilen er med andre ord beregnet på å tilfredsstille de rike kundene behov for å slappe av eller arbeide i baksetet og overlate kjøringen til en privatsjåfør. Den andre måten bilen skiller seg ut på er bruken av eksklusive materialer og den følelsen av luksus de gir, sier Volvos designsjef Thomas Ingenlath.

Les også: Volvo skifter ut alle modeller på tre år

Blant utstyret i biler er stort glasstak, et foldbart arbeidsbord, smarte oppbevaringsrom for blant annet sko, oppvarmet og avkjølte koppholdere, justerbar fotstøtte og et innbygget underholdningsanlegg med et stor skjerm for jobb eller underholdning. Bilen har også et eget kjølerom som inneholder krystallglass fra svenske Orrefors. Og en selvfølge i det kinesiske markedet; bilen har en et nytt ”Clean Zone” luftsystem med en ionisk luftrenser som skal fjerne all forurensning utenfra.

Les også: Denne mannen har svidd av 20 milliarder på bil

S90 Excellence kommer med Volvo ladbare hybriddrivverk på rundt 400 hester som største motorisering. Hvis privatsjåføren har husket å lade bilen, kan dere kjøre rundt fem mil på strøm, ifølge offisielle Volvo-tall. Alt sikkerhetsutstyr, som nødbrems for elg og andre store dyr, er standard. Det er også Pilot Assist – et halvautomatisk selvkjørende system. Hvorfor du skal måtte betale for det når du har privatsjåfør, er vi usikre på.

Les også: Volvos nye småbil klar i 2017

Bilen skal forresten ikke bare selges i Kina. Fra fabrikken i Daqing skal den eksporteres til rike kunder over hele verden. Prisen vil Volvo foreløpig ikke si noe om.

– Dette blir den mest eksklusive bilen som noen gang er bygget i Kina. Våre fabrikker her skal bygge biler i verdens-klasse for eksport til hele verden i årene som kommer. Dette vil være et viktig bidrag til at vi når målet om å produsere 800.000 biler i året i 2020, sierHåkan Samuelsson, President and CEO i Volvo Car Group.