Meny med bilder av burgere på bensinstasjon.
NYE BURGERE: Fiskeburgere, vegetarburgere og burgere med kylling slåss med tradisjonelle burgere om oppmerksomheten hos Circle K. Foto: Pia Strømstad
Nye burgere når nye kunder:

Boller og burgere hos Circle K

Circle K er den eneste av bensinstasjonene vi har besøkt som tilbyr alternative burgere.

Del denne artikkelen

Du får en Lofotburger med fiskekake (65 kroner), og den har fått en reklameplakat helt framme på disken. I tillegg har de kyllingburger (65 kroner) og en vegetarburger med hvete, egg og melk (59 kroner). Prismessig kommer alle godt ut sammenlignet med en vanlig burger til 79 kroner.

- Vi satser bevisst på å gjøre tradisjonell fastfood som burgere og pølser mer relevant for nye målgrupper som kanskje er mer bevisste på hva de spiser. Med burgere med fisk, kylling og vegetar når vi både eksisterende og nye kunder, sier Jeanette Amara, Senior category manager i Circle K.

- Det selger, og vi ser at salget øker for hver måned. Men mange har en oppfatning om at man bare får pølser og burgere på bensinstasjon. Jobben vår er å gjøre kundene oppmerksomme på hvilket tilbud vi faktisk har, som fersksmurte bagetter, også grove. Det er et satsningsområde, ikke bare hos oss, men i markedet som helhet.

Les også: Er det her du får den verste veimaten?

- Men det er tradisjonelle pølser og hamburgere dere reklamerer for på utsiden?

- Vi selger fortsatt mye burgere med kjøtt, men vi ser at markedet for nye burgere vokser. Det er nok ikke lenge til vi kommer til å kjøre en større kampanje med fokus på sunnere produkter.

Når det kommer til tradisjonelle burgere og pølser er vi opptatt av å gjøre dem sunnere, men også å øke kvaliteten generelt. Det er viktig for kundene våre som blant annet sier de ønsker ferskere mat. Vi har for eksempel sett på kjøttinnholdet i burgerne og redusert saltinnholdet i hamburgerbrødet kraftig.

- Og likevel snubler vi nesten i bolleposene?

- Bakervarer har en særstilling i Norge. Du aner ikke hvor mange boller som selges til både frokost og lunsj. Det handler nok mye om at vi er veldig glad i kaffe og liker noe søtt til den, medgir Jeanette Amara.