Kioa Stinger 2017 motor test
MINST-SELGER: Stinger er Kias barskeste, men også dyreste bil så langt. Målet er å selge 50 biler i året i Norge. Foto: Kia staff photographer
Vi trodde ikke det var mulig…

Her er en Kia med Maserati-følelse

Hadde det ikke vært for merket i grillen, kunne dette like gjerne vært en Jaguar eller Maserati. For aldri har en Kia sett bedre ut og gitt en mer uforglemmelig kjøreopplevelse.

Del denne artikkelen

Men aldri har en Kia har vært dyrere heller.

Du kan se den på norske veier i november.

– Det var aldri meningen at Stinger skulle komme i produksjon. Den ble laget som en konseptbil, men tilbakemeldingene var så positive at vi bestemte oss for å bygge den.

– Samme hvor mange vi kommer til å selge, så er den allerede en suksess. Å få bygge denne drømmebilen har gitt utrolig mye entusiasme internt i Kia, sier David Labrosse, som har ansvaret for teknologi-utviklingen hos Kia.

– Stinger har et viktig oppdrag utover å være vår mest sporty bil noen gang: Å spre entusiasme og stolthet til et merke som ellers er kjent for å selge rimelige hverdagsbiler som Soul og Picanto, sier Mette Sauge, som er informasjonssjef i Kia Norge.

Les også: Ny forbrukstest kan gjøre bilene 100.000 dyrere

Og det er akkurat det den gjør.

Den skiller seg på alle måter – ikke bare i pris, men også i design og ytelser. Som første norske medium har motor.no fått prøvekjøre Stinger.

Refaransen til Maserati i innledningen er ikke tilfeldig. For Kias designsjef Gregory Guillaume var Maseriati Ghibli en drømmebil i barndommen.

Dermed er det ikke rart at Stinger har fått litt av de samme linjene som den berømte GT-bilen fra 60-tallet.

For å utvikle kjøreegenskapene har Kia hentet Albert Biermann fra BMWs M-sport avdeling.

– Min jobb har vært å få kjøreopplevelsen til å stå i stil med bilens utseende, forteller Biermann.

Det har han klart.

I utgangspunktet er bilen bygget for bakhjulstrekk. Godt hjulpet av et stivt karosseri, presis styring og et fjæringsoppsett som kan justeres i alt fra Comfort til Sport+ modus (det siste anbefales ikke på norsk vinterføre, da er alle elektroniske hjelpemidler koples bort), kan opplevelsen på tyske landeveier best beskrives som følger:

Stinger elsker svinger, men liker samtidig å strekke skikkelig ut på motorveier.

Les også: Hemmelig visning av nye Nissan Leaf

Av motorisering velger du enten en to-liters turbomotor på 255 hester, eller en V6 med dobbelt turbo på 370 hester.

Hvilken som er mest spennende sier seg selv.

Sistnevnte gjør for eksempel 0-100 km/t på 4,9 sekunder. Bakhjulstrekk er standard på den minste, mens den største fås bare med firehjulstrekk.

Dette er en stor bil sammenliknet med BMW 3-serie og Audi A4. I baksetet er det plass til å legge beina i kors. Bagasjerommet tar 406 liter, men kan økes ved å legge ned deler av bakseteryggen.

I Norge regner Kia med å selge 50 biler i året. Den er på plass i butikken november.

Prisen vil du trolig helst slippe å høre. Vår testbil med stor motor og firehjulstrekk koster i overkant av en million kroner, hvorav 325.000 bare i CO2-avgift.

Den billigste utgaven til 580.000 kroner ser like barsk ut, men har bakhjulsdrift og en dieselmotor på 200 hester. Ikke helt det samme, men du får garantert lange blikk etter deg på gata likevel.

DATA

Pris: Testbil Kia Stinger V6 GT - kr 1.039.900,-. Motor: V6 bensin m/dobbelt turbo, 370 hk + åttetrinns aut. gir, firehjulstrekk. 0,99 l/mil , CO2 225 gram/km blandet. Lengde: 4,83 m