Lynk&Co kommer til Norge neste år
VOLVO-FAMILIE: Lynk&Co eies av kinesiske Geely, som også eier Volvo. Det betyr at nye model 01 får mye svensk teknologi og sikkerhet. Foto: Produsenten
Lynk&Co kommer til Norge neste år
NESTE MODELL: Etter 01 kommer 03, som vises som konseptbil på utstillingen i Shanghai denne uken. Foto: Produsenten
Lynk&Co kommer til Norge neste år
LIVSTID: Lynk&Co ønsker å gi livstidsgaranti og gratiks internett i sine biler. 01 kommer i salg i Kina i år og i Europa neste år. Foto: Produsenten
Lynk&Co kommer til Norge neste år
SVENSK DESIGN: Peter Horbury var tidligere designsjef i Volvo, nå i Lynk&Co. Han skal sørge for at europeisk smak tilgodeses i de kinesiske bilene. Foto: Rune Korsvoll
Kinesiske Lynk&co kommer neste år

Frister med livstidsgaranti

Når kinesiske Lynk&Co lanserer sin første bil i Europa neste år, frister fabrikken med livstidsgaranti. Under skallet finner du mye teknologi fra Volvo.

Del denne artikkelen

Fabrikken eies av Geely, som også eier Volvo. Det betyr betydelig utveksling av teknologi og erfaringer mellom de to bilmerkene. Lynk&Co har et eget utviklingssenter i Gøteborg.

Det betyr også at sikkerhetsnivået vil være høyt og utstyr som nødbrems for fotgjengere, fartsholder med avstandsradar, blindsonevarsling og så videre blir standard.

Les også: Volvos nye småbiler blir elektriske

Den første bilen som Lynk&Co skal selge i Norge heter kort og godt 01. Den bygger på den samme plattformen som Volvos nye XC40, som vises for første gang til høsten. Denne bilen blir en kompakt SUV, eller crossover, som blant annet skal konkurrere med Nissan Qashqai. Salget av bilen starter i Kina seinere i år og i Europa og Norge neste år.

Denne bilen blir en kompakt SUV, eller crossover, som blant annet skal konkurrere med Nissan Qashqai. Salget av bilen starter i Kina seinere i år og i Europa og Norge neste år.

Den produksjonsklare utgaven av bilen vises på bilutstillingen i Shanghai i disse dager. Der viser fabrikken også fram den neste modellen: En sporty familie-sedan med det klingende navnet 03.

Foreløpig sier ikke Lynk&Co noe om hvilke drivverk som skal sitte i 01, men trolig er det snakk om både tre- og firesylindrete bensinmotorer og en ladbar hybrid.

Det ryktes også at bilen vil komme som en ren elektrisk bil.

Fabrikken frister ikke bare med garantier som varer bilens levetid, men også gratis nettoppkopling like lenge.

Heller ikke når det gjelder salget av bilene følger den kinesiske fabrikken vanlig oppskrift: Mye av salget vil skje på nett, og du får levert bilen på døra hjemme når den er ferdig fra samlebåndet.