PÅ TOPP I NI ÅR: VW Golf har vært den mest solgte bilen i Norge ni år på rad, selv om salget i fjor gikk ned. Med den nye utgaven på plass, er årets salgsmål 10.000 biler. Foto: VW

E-Golf går 300 kilometer

10 ting du må vite om «nye» Golf

VW Golf er den mest solgte bilen i Norge gjennom tidene. Nå har den vært gjennom en ansiktsløftning, men hvor ny er den egentlig blitt? Dette er de viktigste tingene du må vite om den «nye» bilen.

Publisert Sist oppdatert

Med både elektriske og ladbare hybrid-drivlinjer, samt mer tradisjonelle drivlinjer med bensin- og dieselmotorer på programmet, kan bilen dekke alle ønsker.

Dette må du vite:

Den oppgraderte utgaven av Golf er på plass i norske butikker i disse dager. Det gjelder både den nye utgaven av elektriske Golf og utgavene med bensinmotor. Den utvendige ansiktsløftningen består stort sett av nye LED-lykter foran og nye baklys. Ellers er Golf lik seg selv. Innvendig er det lettere å se forandringene. Bilen kan nå leveres med heldigitalt instrumentpanel, som kan tilpasses din smak og ditt behov. Du kan blant annet legge kartet for navigasjon midt i synsfeltet mellom speedometer og turteller. Golf er den første bilen i klassen med såkalt «gesture control». Det betyr at du ikke behøver å berøre den nye, store 9,2 tommers skjermen midt på dashbordet for å velge radiokanal, bytte til et annet skjermbilde og så videre. Det er nok med å vifte med et par finger. Golf blir delvis selvkjørende opp til 60 km/t. Med såkalt Traffic Jam Assist, kan den holde avstanden til bilen foran, holde seg midt i kjørebanen, stoppe og starte i riktig avstand til bilen foran og så videre. Den elektriske utgaven får større batteri på 35,8 kWh, motor på 136 hester og en rekkevidde på 300 kilometer, ifølge fabrikken. I fjor var dette den mest solgte Golf-utgaven i Norge med 4705 eksemplarer. Nye bensinmotorer – først og fremst den nye en-liters bensinmotoren med tre sylindrer og turbo på 110 hester. Den får du også sammen med DSG automatgir, noe som blir en svært populær kombinasjon i Norge. Motorkutt. Dagens 1,4 liters bensinmotor oppgraderes til 1,5 liter med 130 eller 150 hester. Samtidig får den motorkutt når bilen triller i nedoverbakker, noe som skal kutte forbruket med opp mot 0,1 liter på mila og dermed også CO2-utslippet tilsvarende. Diesel. Noen store oppgraderinger på diesel-fronten har ikke VW gjort. Nå er det tydeligvis bensinmotorer og elektriske drivlinjer som er i fokus. Prisene. En 110 hesters bensinutgave med Businessline utstyr blir rundt 9000 kroner dyrere enn forrige utgave, men får utstyr for rundt 25.000 kroner mer som standard. Prisen starter på 297.500 kroner og stiger til 316.000 kroner dersom du velger et DSG automatgir i tillegg. En elektrisk Golf starter på 299.300 kroner.