I februar kommer nye Mini Coutryman til Norge. Dette blir første Mini med elektriske krefter Foto: Produsenten

Klart for ny Countryman med el-drift

I februar kommer nye Mini Coutryman til Norge. Bilen tar enda et steg opp i både størrelse og allsidighet. Dette blir også den første Mini-en med elektriske krefter.

Publisert Sist oppdatert

–  Nye Mini Countryman  markerer på mange måter et veiskille for Mini. Ikke bare byr den på langt mer plass, den strekker seg også lengre på utstyr og brukervennlighet.
–  Neste år lanserer vi Countryman som plug-in hybrid og i 2019 kommer den første helelektriske Mini-modellen. Dette er starten på et nytt kapittel i Mini-historien, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby hos BMW Group Norge.

Les også: Slik blir Mini om 100 år

Nye Mini Countryman er den største bilen i merkets 57-årige lange historie. Sammenlignet med forrige generasjon er den 20 centimeter lengre. Baksetene kan justeres 13 cm i lengderetningen, noe som åpner for enda bedre utnyttelse av bagasjerommet.

– Med bakkeklaring på opp til 16,5 cm og ALL4 firehjulsdrift trives nye MINI Countryman like godt på asfalt, som på grus og norske vinterveier. Gjennom ulike kjøremoduser kan bilen også tilpasses både underlag og humør, sier Tegneby.

Ved lansering i februar 2017 tilbys to bensinmotorer og to dieselmotorer, alle med TwinPower-turboteknologi. Den største dieselmotoren har 8-trinns automatgir som standard, for de andre motorene er automatgir tilgjengelig som ekstrautstyr.

 

Kort tid etter utvides modellspekteret med en plug-in hybrid.
Under panseret gir den tresylindre bensinmotoren på 136 hk kraft og moment til forhjulene. Bakhjulene får sine krefter fra elektromotoren på 65 kW.
MINI Cooper Countryman får en startpris på 324.100,- Med ALL4 firehjulsdrift blir startprisen 344.600,-