prøvekjørt vw touran på norsk vinterføre
EN DRØM: For en familie med små barn er VW Touran en praktisk drøm. Foto: Rune Korsvoll
Motor prøvekjører VW Touran
PRAKTISK TALT: For en familie med barn er Touran en drømmebil, med et hav av bagasjeplass og sju seter tilgjengelig på fotballkamp. Foto: Rune Korsvoll
Motor prøvekjører VW Touran - en super praktisk familiebil.
KOMFORT: Nye Touran er ikke bare praktisk. Kjørekomforten er av høy klasse til en flerbruksbil å være. Foto: Rune Korsvoll
Motor prøvekjører VW Touran praktisk familiebil
ROMMER ALT: Med fem seter i bruk, er plassen i bagasjerommet stort nok til alt en familie med barn skal ha med på ferie. Foto: Rune Korsvoll
Prøvekjørt VW Touran 2016

VW Touran - småbarn-familiens drøm

En fornuftig, funksjonell og fleksibel familiebil. Det er VW Touran i et nøtteskall. Etter 12 år kommer andre generasjon på norske veier nå i oktober. Litt større , med mye nytt utstyr til nesten samme pris.

Da jeg kjørte Touran første gang for 12 år siden, spådde jeg at den var for kjedelig til å bli en stor suksess. Så feil kan man ta. Den super-praktiske, firkantete bilen har solgt 19 000 eksemplarer I Norge og er dermed en av de mest suksessrike familiebilene.

Nye Touran er 13 centimeter lenger og har lenger hjulavstand enn dagens modell. Det betyr at bagasjerommet er på hele 743 liter med fem seter i bruk og du får en total lastelengde på 2,7 meter når alle seter – inkludert passasjersetet foran – felles ned. I Norge er sju seter standard.

Bilen kommer i første omgang med fire nye bensin- og dieselmotorer på 110 og 150 hester fra 331 000 kroner pluss registreringskostnader. De er litt sterkere enn dagens motorer, men forbruket er redusert, blant annet fordi vekten er kuttet med over 60 kilo. Det betyr at den minste bensinmotoren ifølge VW bruker 0,54 liter på mila, mens dieselmotoren kommer så lavt som 0,44.

Sikkerhetsutstyret i Touran er kraftig oppdatert. Du får fartsholder med autobrems, nødbrems i bytrafikk, varsling for kryssende kjøretøyer når du rygger ut av parkeringsluker og et system som gjør bilen selvkjørende i kø. Nytt komfortutstyret er større berøringsskjermer, varme i baksetene, tilhengerassistent som gjør det enkelt å rygge med campingvogn eller henger og en elektrisk bakluke (riktignok litt treg) som kan åpnes ved å bevege et ben under støtfangeren. LED hovedlys blir standard på Highline-utgaven.

Sittekomforten i bilen er svært god, det innvendige støynivået i bilen er, så vidt jeg kan bedømme ut ifra kjøring i utlandet, blitt lavere.

Det er ingen planer for Touran som ladbar hybrid, slik som på Golf og Passat. Firehjulstrekk er heller ikke aktuelt.

DATA

Pris: Testbil (Highline) kr 411 000 ,-  Motor: Bensin 150 hk + DSG automat, 0,57 l/mil  blandet. Lengde: 4,53 m