Test av Subaru Levorg i barskt vinterklime
TRIVES I UVÆR: Her på fjellet på barske vinterveier, er Subaru Levorg i sitt rette element, med firehjulstrekk som fungerer svært godt. Foto: Matti Pentikäinen
Test av SUbaru Levorg med nytt interiør som vi trives godt med.
FIN FØRERPLASS: Vi sitter godt i de nye setene, men varmeapparatet gir treg varme i skikkelig kulde. Foto: Rune Korsvoll
Test av SUbaru levorg som gir mye kjøreglkede også på sommerføre
KJØREGLEDE: Med en 170 hesters bensinmotor, firehjulstrekk og automatgir med mulighet for manuell giring med hendler på rattet, er dette en familiebil som gir mye kjøreglede. Foto: Rune Korsvoll
Test Subaru Levorg med firehjulstrekk som er god på vanskelig vinterføre
VAREMERKE: Firehjulstrekk er varemerket til Subaru. Den fungerer svært godt på dårlig vinterføre viser Motors test. Foto: Rune Korsvoll
Prøvekjørt Subaru Levorg

Trives godt i vinterland

Firehjulstrekk er Subarus varemerke. Den fungerer bra i stort sett alle situasjoner, noe som bidrar til Levorgs gode plassering i Motors vinterbiltest med 14 andre firehjulstrekkere.

Med Levorg er planen å nå nye og yngre kundegrupper enn de Subaru tradisjonelt har. Dette er en sportslig stasjonsvogn som gir mye kjøreglede. Fortsatt er firehjulstrekk og god framkommelighet på vinterføre viktige egenskaper. Vårt første inntrykk er at det innvendige støynivået er lavere og fjæringskomforten behageligere enn i tidligere modeller fra Subaru. På svingete veier føles kjøreegenskapene faktisk ganske sportslige. Styringen er presis, men fjæringen er litt stump. Det påvirker komforten på langkjøring når underlaget er dårlig, men gir fin stabilitet og respons i kritiske situasjoner. Det er kanskje ikke så rart siden Levorg er bygget med mange av de samme egenskapene som Impreza WRX – rallybilen som Subaru har hatt mye suksess med.

Når vinterføret er som vanskeligst, føler jeg meg trygg bak rattet i denne bilen | Rune Korsvoll

Den nye 1,6 liters boksermotoren på 170 hester har fått høyere dreiemoment, noe som både gir bra trekkraft under kjøring og god akselerasjon fra start. Men det er tross alt egenskapene på dårlig vinterføre som imponerer mest. Her oppfører bilen seg helt utrolig. Jeg følte meg trygg bak rattet uansett underlag.

Samtidig er det bra med plass i bilen. Med langbeinte tenåringer i familien kan beinplassen i baksetet bli litt i minste laget. Med små barn går det helt greit. Med et bagasjerom på 522 liter slår den ikke en stor bil som Skoda Superb, men er såpass stor at den kan bli en favoritt for barnefamilier. Bakkeklaringen er ikke like høy som på Subaru Forester og Outback.

Bilens svakeste side er varmeappartet, som gir treg varme i kupeen når det blir skikkelig kaldt ute.

DATA

Pris: Fra ca. kr 394.900 ,- + reg. kost (Classic ). Motor: Bokser bensin 170 hk + automatgir, 0,69 l/mil, 159 g/km CO2 - blandet. Lengde: 4,69 m. Bagasjerom: 522 lit.