Hyunhdai i40 og Peugeot 506 stasjonsvognn er to glemte stasjonsvogsner
GARANTERT KOMFORT: Hyundai i40 og Peugeot 506 har Norges beste garantier og i tillegg mye plass og komfort. Begge er nesten glemt, men absolutt verdt en prøvekjøring hvis du jakter på en stor stasjonsvogn. Foto: Rune Korsvoll
Motor test Hyundai i40 mot Peugeot 508 2016

Test Hyundai i40 mot Peugeot 508 - mye for pengene

I utgangspunktet kan Hyundai i40 og Peugeot 508 se ganske like ut med stilig design og omtrent samme størrelse og pris. Men ser vi nøyere etter, oppdager vi forskjeller. Ønsker du deg mye for pengene, bør du sette begge på listen over biler du bør prøvekjøre.

DET ER LETT å tråkke i det samme sporet som naboen og tenke bestselgere som VW Passat, Toyota Avensis eller Ford Mondeo når behovet er stor stasjonsvogn. Men det er mange flere gode stasjonsvogner å velge mellom. Ser du mot Hyundai og Peugeot kan du få mer for pengene og NAFs erfaring er at kvaliteten ikke står noe tilbake for bestselgerne.

 PLASSEN: Hyundai er 4,78 meter fra støtfanger til støtfanger. Det er et par centimeter lenger enn VW Passat. Plassen i baksetet er såpass god at du enkelt kan montere to barneseter her. I tillegg er det plass til et større ban i midten. Bagasjerommet på 553 liter er middels i klassen. Bakseteryggene kan enkelt felles ned med håndtak bak, men de har ikke hull til ski. Et pluss for at testbilen har reservehjul.

Peugeot 508 er 4,81 meter lang, og har også god plass i baksetet. Beinplassen er kanskje et hakk mindre enn i Hyundai, men også her får barnestoler plass. I tillegg får du noen liter ekstra i bagasjerommet. Bakseteryggene (delt 40/60) felles ned med egne håndtak bak og reservehjul noterer vi som pluss også her. Det er hull i bakseteryggen til ski.

 DRIVVERKET: Hyundai har en 1,7 liters turbodiesel på 141 hester under panseret. Den gir 340 NM dreiemoment og det betyr at du har bra med kraft under landeveiskjøring. Fabrikken oppgir forbruket til 0,47 liter på mila på denne bilen med automatgir. Vi målte 0,67 på vinterkjøring. Et moderne, sjutrinns automatgir med dobbel-kløtsj skifter kanskje litt tregere enn vi hadde ventet.

Peugeot 508 har en 120 hester turbodiesel med et dreiemoment 300 NM. Den gjør ikke bilen til en racer, men motoren trekker greit og er fint avstemt med automatgiret. Fabrikken oppgir forbruket til 0,40 liter på mila, men du skal være svært lett på gassen for å klare dette. Vår bil brukte 0,67 liter.

 KOMFORTEN: Hyundai har oversiktlige instrumenter. Setene er gode å sitte i, men sidestøtten men sitteputen kunne vært litt lenger. Vi sitter litt høyere enn i en vanlig stasjonsvogn og det er positivt. Det store glasstaket stjeler imidlertid litt takhøyde.. Bilen er lettkjørt, og automatgiret bidrar til komforten. Fjæringen er grei, men i smådumper er den litt stump. Litt hjulstøy trekker ned.

Peugeot har gode seter med fine justeringsmuligheter også under lårene. Interiøret gir følelse av høy kvalitet med fine materialer. Fjæringen gir mye god komfort på fransk vis, men samtidig er styringen presis og kjørefølelsen stabil og god på svingete veier. Også her bidrar automatgiret til komfort-følelsen. Det innvendige støynivået er behagelig lavt.

 SIKKERHETEN: Da Hyundai i40 og Peugeot 508 ble kollisjonstestet av Euro NCAP i 2011, fikk begge høyeste karakter fem stjerner. Siden den gang er kravene betydelig skjerpet, så dette er ingen garanti for at de hadde fått fem stjerner i dag. Utsikten fra førerplassen i Hyundai er noe begrenset på grunn av brede A-stolper og lav bakende. Ryggekameraet hjelper deg litt. Bilen har vinglevarsler når du kommer utenfor stripene i veien, men ellers mangler i40 en del moderne sikkerhetsutstyr som autobrems for fotgjengere og kollisjonsvarsler.

Det samme gjør Peugeot 508. Den har heller ikke vinglevarsler og blindsonevarsler er ekstrautstyr. Ryggekamera er standard.

 MILJØET: Hyundai oppgir CO2-utslipet til 125 gram per kilometer ved et forbruk på 0,47 l/mil. Vi målte 0,67 på vinterkjøring, så i praksis er det høyere. Motoren tilfredsstiller de nye, strenge Euro 6 rensekravene. Utslippene av NOx oppgis til 51 milligram per kilometer.

Fabrikken oppgir forbruket til Peugeot til 0,40 liter på mila og 104 gram CO2, men vi var et godt stykke unna dette med 0,67 l/mil. Også denne motoren klarer Euro 6 rensekravene. Utslippene av NOx oppgis til 37,3 mg/km. Ingen av bilene tilbys med hybrid-løsninger.

 PRISEN: I utgangspunktet ser ikke prisen på bilene ut til å være svært rimelig sammenliknet med de mest populære konkurrentene. Startprisen på henholdsvis 359 950 kroner for Hyundai i40 stasjonsvogn og 352 000 for Peugeot 508 SW. Men felles for begge bilene er at de har mye komfort-utstyr som standard. Peugeot har for eksempel LED hovedlys, skinnseter, panorama glasstak, fartsholder med fartsbegrenser og automatiske vinduspussere. Hyundai har også skinnester og Xenonlys som standard. Tar du dette utstyret i betraktning, blir disse bilene gunstige alternativer. Begge bilene har fem års nybilgaranti, men Hyundais er uten begrensning i kjørelengde og det meste av problemer dekkes, ifølge Forbrukerrådet som har kåret den til en av Norges beste. Peugeots garantier er enda et hakk bedre. Sammen med Kias, er den kåret til Norges beste nybilgaranti i den samme undersøkelsen.

 DATA

Hyundai i40 stv:  Pris fra ca. kr 359 950,- Testbil: 439 950,-. Motor: 1,7 turbo-diesel 141 hk, automat, 0,47 l/mil blandet. Lengde: 4,78 m. Bagasjerom: 553 lit.

 Peugeot 508 SW: Pris fra ca. kr 352 000,-  Testbil 420 400,-. Motor: 1,6 turbo-diesel 120 hk, automat, 0,40 l/mil blandet. Lengde: 4,81 m. Bagasjerom: 560 lit.