BIler med firehjusltrekk testet i vinterkulde
PÅ ALLE FIRE: Salget av biler med firehjulstrekk har økt kraftig i Norge. Vi har testet 15 av de nyeste. Audi A4 Quattro, er den eneste bilen som får ti poeng når det gjelder veigrep og framkommelighet. Bilen vinner testen foran Skoda Superb og Volvo V60 XC. Foto: MARKUS PENTIKÂINEN
Under testen var det temperaturer under 30 kuldegrader
MER ENN FIREHJULSTREKK: Godt lys, god varme i kupeen og gode bremser er noen andre viktige egenskaper. Volvo V60 er den eneste bilen med ti poeng for lys og Suzuki Vitara den eneste med ti poeng for varmeapparatet. Foto: MARKUS PENTIKÂINEN
FRamkommeligheten med firehjulkstrekk er god
FRAMKOMMELIGHET. Med firehjulstrekk er framkommeligheten svært god, men også disse bilene kan kjøre seg fast. Foto: MARKUS PENTIKÂINEN
I Nogre bør en bil klare forhold med kulde og snø
NORSKE FORHOLD. En norsk bil bør klare krevende forhold som kulde og snø. En vintermorgen kan være basrk både for fører og bil. Foto: MARKUS PENTIKÂINEN
Alle bilene har like dekk - Nokian piggfritt
LIKE DEKK. Alle biulene er utstyrt med piggfrie Nokian vinterdekk. Dermed er det bilens egenskaper og ikke dekkene som er avgjørende for framkommeligheten. Foto: MARKUS PENTIKÂINEN
Best på baske vinterveier

Motor tester nye 15 biler på barske vinterveier

Salget av biler med firehjulstrekk øker kraftig i Norge. Supert grep på vinterveien er ettertraktet. Vi har testet 15 av de nyeste under barske vinterforhold – ikke bare på veigrep, men også på lys, varme og andre viktige vinteregenskaper.

Over 40 prosent av de nye bilene som ble solgt i Norge i januar  hadde firehjulstrekk. Mye av forklaringen ligger i at det stadig kommer flere populære SUV-er på markedet. Det har nok også å gjøre med at norske bilkjøpere har bra med penger mellom hendene, slik at de kan bruke de ekstra kronene som firehjulstrekk koster. For Suzuki og Subaru er det ikke noe pristillegg. Disse merkene leveres med firehjulstrekk som standard. Dette er en del av disse bilenes DNA. I den andre enden finner vi Fiat, hvor det er snakk om et pristillegg på 100 000 kroner for å få en modell med trekk på alle hjul. Også for Audi har Quattro firehjulstrekk vært en del av varemerket  helt siden de revolusjonerte rally-sporten med firehjulstrekk på 80-tallet. Pristillegget her er ikke avskrekkende og rundt 50 prosent av alle bilene selges med firehjulstrekk.

 

Det er vanskelig å beskrive hvor mye bedre veigrep en bil med firehjulstrekk har, sammenliknet med en bil med drift på to hjul. Første gang er en forbløffende opplevelse. Det beste beviset på disse egenskapene er kanskje det faktum at de som først har kjøpt en bil med firehjulstrekk, nesten aldri går tilbake til en bil med tohjulstrekk. Den gode framkommeligheten, men også bedre stabilitet under landeveiskjøring på snø og slaps, er ofte begrunnelsen.

En god vinterbil skal imidlertid ha mer enn godt veigrep. I Norden har vi forhold som skiller seg betydelig fra det bilprodusentene anser å være normale. Vi ønsker å finne ut hvor bra varmeapparatet fungerer i streng kulde og hvor godt lys bilene har. Det er viktig både for sikkerheten og kjørekomforten. Viktig er det også å finne ut hvor gode og sikre kjøreegenskapene er på snø og is og hvor gode bremsene er. Og selvfølgelig om bilene i det hele tatt starter når gradestokken viser under minus 30. Det gjorde den flere dager under denne testen, som vi kjørte i finske Ivalo, bare et par steinkast syd for grensa mot Finnmark. Når det gjelder disse egenskapene har ikke firehjulstrekk noen betydning i det hele tatt. Det viser referansebilen i testen – en Toyota Auris hybrid med forhjulstrekk. Studer resultatene, så ser du akkurat dette.

Les hele vinterbil-testen med test-resultater og poeng i magasinet Motor

OBS: Denne testen sier ikke noe om plass, praktisk bruk, kjørekomfort og andre ting våre vanlige biltester fokuserer på. Her er det ene og alene snakk om sikkerhet og komfort i mørketid og kuldegrader. I tabellen med de endelige karakterene kan du sjekke hvilke biler som er best i de enkelte test-disiplinene. Vi har også plukket ut tabellene som viser detaljene fra noen viktige tester.

Forskjellige systemer

Audi og Mercedes er de to eneste bilene som har en tradisjonell, piniong-koplet, permanent firehjulstrekk. Resten av bilene styrer trekkraft til bakhjulene gjennom en elektronisk styrt flerplate-kløtsj når bilens sensorer sender signaler om at disse begynner å miste grepet. Subaru bruker en kombinasjon av disse, med en kløtsj inne i girkassen. De elektroniske stabiliseringssystemene til alle bilene, kan immitere en differensialsperre ved å bruke bilens bremser. Det hjulet som spinner bremses ned og krefter overføres til hjulet som har grep.

Audi A4 Sedan 2,0 TDI Quattro     9,4 poeng

Audi A4 vinner årets vintertest og scorer godt i alle disipliner. Dette er testernes favoritt når det gjelder kjøring på vinterføre. Bilen oppfører seg meget presist og logisk på dårlige vinterveier og reagerer perfekt på sjåførens kommandoer. Firehjulstrekk-systemet gir den beste framkommeligheten av alle. Både i snø og på is er grepet blant de beste. Det eneste minuset er den lave bakkeklaringen som gir begrensninger i dyp snø. Fjæringen er også litt stiv under langkjøring på dårlige veier.  Også i varmetestene klarer A4 seg godt. Bilen har litt lenger bremsestrekning på snø enn de beste.

 Pris fra kr 461 000,-   Motor: 190 hk

 Škoda Superb Combi 2,0TDI 4x4  9,2 poeng

For firehjulstrekk-entusiaster, er ofte ikke en tverrstilt motor og Haldex-type firehjulstrekk det mest foretrukne. Men når det sitter i en bil som ellers er godt balansert, så fungerer det bra. Slik er det i Skoda Superb. Bilen vinner tre test-disipliner. Den stopper perfekt på glatt underlag og oppfører seg svært bra i kjøretestene på svingete baner. Det er bare styrken på langlyset og evnen til å oppnå god varme i kupeen på ladeveiskjøring hvor Superb ikke klarer å oppfylle kravene du bør sette til en vinterbil.

 Prs fra kr 466 000,- Billigste 390 000,- Motor: 190 hk

Volvo V60 CrossCountry D4 AWD 9,2 poeng

Ingeniørene i Gøteborg vet fortsatt hvordan de skal bygge en god vinterbil. Resultatet blir en delt andreplass i vintertesten i år. V60 Cross Country overbeviser etter bare noen kilometers kjøringen på dårlig vinterføre. Den føles trygg og stabil på veien, reagerer fint på alle rattbevegelser og er komfortabel på langkjøring. Den gode, gamle femsylindrete motoren fungerer fint, så lenge du husker motorvarmer i streng kulde. Vi opplevde et startproblem i minus 33. Er du avhengig av lesebriller bør du ta dem med ut i bilen. Små knapper og lange menyer i displayene kan ellers bli en utfordring.

 Pris fra kr 541 000,-  Motor: 190 hk

Land Rover Discovery Sport 2,0 TD4        9,0 poeng

Land Rover er noe av det barskeste du kan få for terrengkjøring. Derfor er det ingen overraskelse at de også kan bygge en mer landeveispreget SUV. Alle vinteregenskapene i bilen er gode. De elektriske varmerne i bilen er de eneste som får lavere karakter enn ni. Vår bil har den mest vanlige firehjulstrekken, men likevel tar den seg fram under de mest utfordrende forholdene. Den høye bakkeklaringen på 21 centimeter hjelper godt i dyp snø.

Pris kr 579 950,-  Billigste 549 500,-  Motor: 180 hk

Ford S-Max 2,0 TDCi 180 AWD

Flerbruksbiler med plass til sjuss er ofte kjedelige. Ford S-Max beviser at de også kan være komfortable og sikre. I tillegg har den svært gode kjøreegenskaper og bremser effektivt. Den kommer ut på topp i akselerasjonstesten og er en av de raskeste når vi kjører på svingete snø-bane. Men selv om vår bil har en stor og kraftig diesel-motor, har den knapt overskuddsvarme til å varme opp kupeen. Den ekstra dieselvarmeren virker effektivt i bykjøring, men på landeveien gjør de kalde vindene sitt til at kupeen er for kald for lenge.

Pris fra kr 483 800,-  Motor: 180 hk

Mazda CX-3 2,0 Skyactiv-G AWD   8,8 poeng

Mazda CX-3 er den beste av de mindre bilene i testen. Dette er den eneste bilen i testen uten turbo. Det ser ikke ut til å spille noen rolle for farten, siden den er raskest av alle rundt den svingete snø-banen. Det vil si så lenge de elektroniske hjelpesystemene er i bruk. Uten antispinn-systemet er den tregere og under testen i oppoverbakke bidrar ikke systemet til den aller beste framkommeligheten.  Effektive nærlys er et pluss. På landeveien går bilen fint, så lenge det ikke underlaget er alt for dårlig.

Pris kr 334 000,-  Billigste 328 000,-  Motor: 150 hk

Mercedes-Benz GLC 250d 4Matic 8,8 poeng

Nye Mercedes GLC har blitt en suksess siden den kom i fjor sommer. Man kan imidlertid under seg over hvordan vår bil kan koste bortimot en million kroner, når basisutgaven annonseres for under 600 000.kroner. Noe av forklaringen ligger i ekstrautstyr som luftfjæringen i vår bil. Den gjør imidlertid kjøring på dårlige landeveir til en nytelse. I mørke kommer de gode hovedlysene til sin rett. Vi mistenker at de store AMG-hjulene påvirker bremse-prestasjonene i negative retning. Uansett er bilen godt konstruert, noe som gjør at den kommer høyt opp på listen over de beste vinterbilene.

Pris kr 612 600,-  Billigste 550 000,-  Motor: 204 hk

Subaru Levorg 1,6i CVT
     8,6 poeng

Firehjulstrekk er Subarus varemerke. Sammenliknet med de andre bilene i testen har Levorg et helt annerledes drivverk. Det gjelder helt fra den flate boksermotoren foran til firehjulstrekk-systemet. Det fungerer bra i stort sett alle situasjoner, noe som bidrar til den gode plasseringen i testen. Styringen er presis, men fjæringen er litt stump. Det påvirker komforten på langkjøring når underlaget er dårlig, men gir fin stabilitet og respons i kritiske situasjoner. Bilens svakeste side er varmeappartet.

Pris fra kr 394 900,-  Motor: 170 hk

Fiat 500X 2,0 Multijet         8,5 poeng

Utseende til Fiat 500X bedrar. Mange ser ikke forskjell på denne og en vanlig 500, til tross for at den er 70 centimeter lenger og 13 centimneter høyere. Designet viser ikke på noen som helst måte at 500X har et sportslig chassis og at drivverket er en kombinasjon mellom en stor Fiat og liten Jeep. Bilen er ikke akkurat komfortabel på dårlige vinterveier, men kjøreegenskapene er helt greie. Den klarer ekstreme situasjoner bra og  bremser mer effektivt enn de fleste. De elektriske varme-systemene bør utvikles videre.

Pris fra kr 419 900,-   Motor: 140 hk

BMW X1 xDrive 20d           8,4 poeng

Nye BMW X1 er bygget på fabrikkens 2-serie Tourer og seneste utagve av Mini. Derfor har den en tverrstilt motor og Haldex-type firehjulstrekk. Bilen har omtrent den samme gocart-følelsen som Mini på veien og det er positivt. Noen ganger blir den faktisk litt for styrepresis, slik at den føles litt nervøs på landeveien. Ingeniørene glemte å se på andre BMW-modeller for et skikkelig varmeapparat. Til denne prisen burde varmen i kupeen vært betydelig bedre. Heldigvis er setevarmen svært bra.

Pris kr 457 500,-   Billigste 426 900,-  Motor: 163 hk

Suzuki Vitara 1,4 4WD        8,4 poeng

Vitara er den billigste bilen i testen, men ikke den dårligste. Dette er også den letteste bilen i testen – nesten 800 kilo lettere enn den tyngste. Resulstatet er at den er blant de raskeste rundt snø-banen, men en av de dårligste når det gjelder å trekke oppover bakke. Dessuten er bremsestrekningen blant de lengste. Bilen har det beste varmeapparatet av alle i testen. Spesielt på landeveiskjøring er det svært effektivt.

Pris kr 349 900,-  Billigste 304 900,-  Motor: 140 hk

Hyundai Tucson 1,6 T-GDI       7,7 poeng

Hyundai Tucson er den første bilen til å falle under åtte poeng,  selv om den scorer bra i flere av deltestene. Det gode varmeapparatet er den beste egenskapen til bilen. Det er av en eller annen grunn mye bedre enn I søstermodellen Kia Sportage. På landevein lider den litt av en nummen styrefølelse. Den gir ikke gode nok tilbakemeldinger til føreren. Antisladdsystemet tar helt over kommandoen under kjøring på litt mer krevende veier. I tillegg er ikke hovedlyset (halogen på vår bil) eller framkommeligheten spesielt god.

Pris kr 461 050,-   Billigste 381 9050,-   Motor: 177 hk

Kia Sportage 1,6 T-GDI  


Kia Sportage er den aller nyeste bilen i testen. Den ser bra ut både utvendig og innvendig, men når det gjelder kjørefølelse når den ikke opp til de beste konkurrentene. Styringen er litt stiv og treg i kulde. Kanskje er det ment å gi en sportslig følelse, men den er bare treg. Antisladdsystemet er koplet opp mot styrevinkelen og med stort rattutslag kuttes kraften i motoren dramatisk. Dette går utover akselerasjonen. Nærlyset er bedre enn i Tucson, men varmeapparatet dårligere.

Pris 532 400,-  Billigste: 379 400,-  Motor: 177 hk

Renault Kadjard 1,6 dCi 4WD


Kadjar føles som en modern bil  på flesre områder. Derfor blir også forventningene til vinter-egenskapene høye. Retningsstabiliteten er god, men det føles som om noen står bak og holder igjen bilen. Ingeniørene bør lære at på vinterføre er litt hjulspinn på en firehjulstrekker ofte er nødvenidg for god framkommelighet før de elektroniske hjelpesystemene slår til for fullt. Bremsestrekningen i u-split testen er lang og nærlyset for dårlig.

Pris kr 350 000,-  Motor: 130 hk

Ssangyong Korando D20 AWD

I denne gruppen av testbiler, føles Ssangyoung Korando som en gammel bil. Dette var verst på kalde morgener da bilen var svært vanskelig å starte. Det føltes som om bilens kontrollsystemer ikke forstår det det finnes steder i verden med temperature på minus 30 grader. Den samme forvirringen lider styringen til stabilitetssystemt av. Etter litt hjulspinn forsvinner kraften fra motoren i lang tid.  Bilen er relativt komfortabel på veien og den bremser bra. Dårlige veier og kulde liker den ikke. Svak varme og lys trekker ned.

Pris kr: Selges ikke i Norge.  Motor: 155 hk