Duell mellom Audi Q7 og Volvo XC90 ladbare hybrider
BEST AV DE BESTE: Audi Q7 hører naturlig hjemme i det attraktive premium-segmentet, mens Volvo tar et langt steg med nye XC90. Foto: Rune Korsvoll
Prøvekjørt Volvo XC90 interiør
HELT NYTT: Interiøret i Volvo XC90 er nytt, fremtidsrettet og spennende. Bilen leveres med sju seter som standard. Foto: Rune Korsvoll
Prøvekjørt Audi Q7 interiør - mye luksus og komfort
KOMFORT: Audi Q7 er meget komfortabel på veien og kommer fortsatt med seks-sylindrete motorer. Fem seter er standard. Foto: Rune Korsvoll
Motor test Audi Q7 og Volvo XC90 2016

Test Audi Q7 mot Volvo XC90 - drømme-SUVer i million-duell

Volvo XC90 eller Audi Q7? Å velge mellom disse luksus-SUV-ene er omtrent like vanskelig som å velge mellom en mør biff og saftige lammekoteletter til middag.

ER DU PÅ JAKT etter en stor, luksuriøs SUV med firehjulstrekk, er dette kanskje de to ypperste bilene du kan velge mellom. Begge er nye i butikken og har aller nyeste teknologi på sikkerhet og miljø. Valget avhenger selvfølgelig mye av smak og behag, men vi skal forsøke å hjelpe deg litt på vei til et riktig valg. Vi har sett spesielt på de ladbare hybridutgavene av bilene, som fikk en god avgiftsrabatt fra nyttår og er på vei til å bli bestselgere.

 PLASSEN:
Volvo XC90 er 4,95 meter lang og levers med sju seter som standard. Setene kan felles ned i gulvet når de ikke er i bruk, men stjeler da litt plass i bagasjerommet. Med fem seter i bruk er bagasjerommet på 640 liter. Audi Q7 er 5,05 meter fra støtfanger til støtfanger og kommer med fem seter som standard. Bagasjerommet er på hele 770 liter. Vil du ha sju seter, må du kjøpe bilen med bensin- eller dieselmotor. Audi e-Tron kan trekke henger på 3500 kilo, mens Volvos hybrid bare trekket 2400 kilo.

DRIVVERKET: Volvo XC90 har Haldex firehjulstrekk og automatgir standard. Unntaket er hybridutgaven T8, der elmotoren driver bakhjulene. Denne har vi ennå ikke testet på vinterføre. Alle Volvos motorer har nå fire sylindrer. Den minste er en diesel på 190 hester, mens den ladbar hybriden totalt har 408 hester – bensinmotoren på 370 og elmotoren på 88 hester.

Audi Q7 har velprøvd Quattro firehjulstrekk og automatgir som standard – også på hybridutgaven e-Tron. Minste motor er en V6 diesel på 211 hester. Hybridutgaven har en V6 diesel på 258 hester og en elmotor på 128 hester.

SIKKERHETEN: XC90 nødbremser både for fotgjengere og syklister. Den nødbremser også for møtende biler i kryss dersom du kommer på kollisjonskurs. Dessuten har bilen et ”off-the–road” system som holder deg på plass i setet dersom du kjører av veien. Kjører du i kø kan bilen automatisk holder seg i kjørefeltet og følge bilen foran i riktig avstand. Du kan for så vidt lese avisa. EuroNcap uttalte at dette er den sikreste bilen de noen gang har testet.

Q7 får også fem av fem mulige stjerner og høye poengsummer for sikkerheten til voksne og barn i bilen. Med andre ord en svært sikker bil. Mens Volvo får et score på 100 prosent på standard sikkerhetsutstyr, får Q7 bare 76 prosent.

KOMFORTEN: Volvo førerplassen har lenge vært blant de aller beste. Nye XC90 er ikke noe unntak. Du kan velge mellom vanlige stålfjærer eller justerbar luftfjæring. Vi har kjørt begge og mener komforten er svært god i begge. Det skyldes både fjæringskomforten og det innvendige støynivået. Også Audi har et supert førermiljø som det er vanskelig å finne svakheter ved. Foreløpig har jeg kjørt utgaven med justerbar luftfjæring, som er svært komfortabel på landeveien. Felles for begge bilene er høy vekt (Volvo 2,2 tonn, Audi 2,5 tonn) som er merkbar i raske manøvrer. Begge bilene har overskudd av krefter, men jeg må nok innrømme at V6-motoren til Audi gir mer luksus-følelse enn Volvos fire sylindrer. Begge bilene leveres med alt tenkelig komfortutstyr – noe mot tillegg i prisen. 

MILJØET: Volvo har en batteripakke på 9,2 kWh, som ifølge fabrikken skal gi en rekkevidde på 40 kilometer på strøm. Vi har ikke testet den, men tror at 30 kilometer vil være mer riktig på norske veier. Volvos har valgt en bensinmotor i hybridpakken og den slipper ut omtrent halvparten så mye NOx som Audis diesel. Q7 e-Tron har til gjengjeld en batteripakke på hele 17,3 kWh, som kan gi i nærheten av 57 kilometer elektrisk rekkevidde, slik som fabrikken lover. Volvo oppgir forbruket og CO2-utslippet til sin hybrid til henholdsvis 0,21 l/mil og 49 gram. Audi sier 0,17 og 46 på Q7 e-Tron. Skal du oppnå noe i nærheten av dette, bør du aldri vær lenger unna et ladepunkt enn 40-50 kilometer.

PRISEN: Det er faktisk mulig å få disse bilene til litt under en million kroner. Fra 1. januar fikk ladbare hybrider et solid avgiftskutt, noe som betyr at XC90 T8 nå koster fra 870 000 kroner. Rimeligste utgave av bilen – en 190 hesters turbodiesel – koster fra 750 000 kroner pluss registreringskostnader og vinterhjul. Audi O7 e-Tron koster 850 000 kroner pluss registreringskostnader og vinterhjul. Den billigste utgaven er en 3,0 TDI med 211 hester til 830 000 kroner.

DATA

Volvo XC90 T8 pris: Fra ca. kr 870 000 ,-  Motor: Ladbar bensin/elektrisk 408 hk, 8-trinns automat, batteri 9,2 kWh, 0,21 l/mil blandet. Lengde: 4,95 m

 

Audi Q7 e-Tron pris: Fra ca. kr 850 000 ,-  Motor: Ladbar diesel/elektrisk 373 hk, 8-trinns automat, batteri 17,3 kWh, 0,12 l/mil blandet. Lengde: 5,05 m