Motor tester nye Kia Sportage
BARSKERE OG BEDRE: Utseendet på Sportage er blitt barskere, men det viktigste er nok at kjørekomforten er kraftig bedret. Foto: Rune Korsvoll
Motor tester nye Kia Sportage med svært oversiktlig interiør.
KOMFORT: Førerplassen er svært oversiktlig og den innvendige støyen er blitt lavere. Det betyr god kjørekomfort. Foto: Rune Korsvoll
Motor tester nye Kia Sportage med bedre innvendige plass
LITT STØRRE: Kia Sportage er blitt litt større og bagasjerommet på over 500 liter er bra for en familie med ett eller to barn. Foto: Rune Korsvoll
Motor tester nye Kia Sportage med økonomisk motor
ØKONOMISK: Med tohjulstrekk får du mye bil for pengene og forbrujket i vår 115 hesters diesel oppgis til 0,46 liter på mila. Foto: Rune Korsvoll
Prøvekjørt Kia Sportage

Rimelig og god... men ikke på alt!

Førsteinntrykket av nye Kia Sportage er overbevisende. Vi kjører en utgave med forhjulstrekk og en rimelig utstyrspakke, men etter noen mil bak rattet spør jeg meg selv hva mer jeg egentlig trenger? Svaret kommer ganske kjapt: Ikke noe.

Det meste er nytt på Sportage. Utseendet er selvfølgelig det første vi legger merke til, men den største forbedringen er at det innvendige støynivået er blitt lavere. Det gir et løft for kjørekomforten. Ellers er styringen og fjæringen blitt mer presis, noe som gjør at bilen føles som en personbil på veien. Den er også blitt noen centimeter lenger og det kan blant annet baksetepassasjerene nyte godt av i form av bedre beinplass.

Interiøret er blitt meget oversiktlig og lett å betjene. Vår bil har såkalt Classic Plus-utstyr med blant annet automatisk nødbrems for biler og fotgjengere, varsling når du vingler i kjørebanen, oppvarmet ratt og ryggekamera. Det jeg kanskje kunne ønsket meg var automatgir for ytterligere komfort, men det leveres foreløpig bare på de dyrere utgavene med firehjulstrekk og større motor.

Sportage leveres både med tohjulstrekk og firehjulstrekk. Til nå er de fleste solgt med forhjulstrekk og slik blir det nok fortsatt. Det har selvfølgelig med prisen å gjøre.

Med forhjulstrekk starter den på 294 000 kroner med en 115 hesters dieselmotor ferdig registrert. Den billigste bilen med firehjulstrekk koster 394 000 kroner på veien. Da sitter det en dieselmotor på 136 hester under panseret.

I vår store vintertest i år, der bilen settes på ekstreme prøvelser i temperaturer ned mot 30 kuldegrader, oppdaget vi noen svakheter. Da kjørte vi en utgave med firehjulstrekk og den største bensinmotoren, som bør gi svært god framkommelighet. Antisladdsystemet er koplet opp mot styrevinkelen og med stort rattutslag kuttes kraften i motoren dramatisk. Dette gikk ut over framkommeligheten i bratte, svingete bakker. Varmeapparatet er også dårligere enn forventet på denne bensinutgaven. En ekstra-varmer kan løse dette.

Les hele testen av 15 firehjulstrekkere i magasinet Motor her.

DATA

Pris: Fra ca. kr 289 900 ,- + reg. kost (2WD). Testbil (Classic Plus) kr 329 900,- Motor: Turbodiesel 115 hk + manuelt gir, 0,46 l/mil, 119 g/km CO2 - blandet. Lengde: 4,48 m. Bagasjerom: 503 lit.