Test Audi A4 Avant som vinner motors vintertest
STILEN TELLER: Nye Audi A4 har et stilig utseende og gode kjøreegenskaper. Den vinner i tillegg Motors vintertest i år. Foto: Rune Korsvoll
Test av nye Audi A4 som har et spennende og komfortabelt interiør.
MODERNE INTERIØR: Audi A4 har et spennende interiør med en digital cocpit som ekstrautstyr. En del annet utstyr som nevigasjon må du også betale ekstra for. Foto: Rune Korsvoll
Audi A4 stasjonsvogn står for mye av salget i Norge
STASJONSVOGN: I Norge står stasjonsvogn for rund 80 prosent av Audi A4-salget. Den er praktisk og komfortabel og var en av finalistene i Årets Bil i Europa 2016. Foto: Rune Korsvoll
Test Audi A4

Vinner på vinterføre med god firehjulstrekk

Vi snakker ikke om noen ”ekstrem forvandling” av utseendet til nye Audi A4. Men under skallet er forandringene store og den vinner vår store vintertest for biler med firehjulstrekk.

I vintertesten har vi kjørt 15 biler med firehjulstrekk under barske, nordiske forhold i temperaturer ned mot minus 30 grader. Det er bare vinteregenskapene som blir vurdert. Audi A4 scorer godt i alle disipliner. Dette er testernes favoritt når det gjelder kjøring på vinterføre. Bilen oppfører seg meget presist og logisk på dårlige vinterveier og reagerer perfekt på sjåførens kommandoer. Firehjulstrekk-systemet gir den beste framkommeligheten av alle. Både i snø og på is er grepet blant de beste. Det eneste minuset er den lave bakkeklaringen som gir begrensninger i dyp snø. Fjæringen er også litt stiv under langkjøring på dårlige veier.  Også i varmetestene klarer A4 seg godt. Bilen har litt lenger bremsestrekning på snø enn de beste, men bra lys.

Les hele vintertesten med 15 firehjulstrekkere i magasinet Motor her.

 ”A4 har fått 25 prosent mer krefter men samtidig er utslipper redusert med 21 prosent”, hevder Audi. Den nyeste og mest spennende motoren for Norge er en turbo bensinmotor på 150 hester, med en pris som starter på 344.900 kroner pluss registreringskostnader. Automatgir hører naturlig hjemme i denne bilen og det koster 25.000 ekstra.

Denne motoren gjør ikke A4 til noen sportsbil, men med en forbruk på under 0,5 liter på mila, er den et gunstig økonomisk valg. Bilen er blitt 120 kilo lettere enn gamle A4 og det bidrar positivt til dette resultatet

Audi har også betydelig større motorer i programmet, som gir deg en helt annen luksusfølelse. Men da er prisen også en helt annen. Et ladbart hybriddrivverk, der du kan kjøre fire-fem mil på strøm, kommer.

Hvis du vurderer å kjøpe en A4, vil du også oppdage at en god del utstyr ikke er standard. Det gjelder for eksempel navigasjon. Det betyr at du fort får et pristillegg på 50 000 – 100 000 kroner etter å ha krysset av på listen over ekstrautstyr.

Førerplassen i nye A4 er super, med digitale instrumenter som er svært lettleste og massevis av spennende utstyr. Den skal faktisk klare køkjøring på motorvei helt av seg selv, påstår Audi.

DATA

Pris: Fra ca. kr 344.900 ,- + reg. kost (1,4 sedan 2WD). Testbil (2,0 TSFI Sport Avant) kr 420.000,- Motor: Bensin turbo 150 hk + automatgir, 0,53 l/mil, 126 g/km CO2 - blandet. Lengde: 4,73 m. Bagasjerom: 505 lit.