Ampera-e først til Norge

Her bygges bilen som 2.000 nordmenn har kjøpt uprøvd

I juni vil de første norske kundene få overlevert sin ny Opel Ampera-e. Rundt 2.000 har allerede bestilt den elektriske bilen, som får en rekkevidde på 500 kilometer. Ampera-e er tvilling til Chevrolet Bolt. Den første amerikanske bilen rullet av samlebåndet på fabrikken i Orion, Michigan i slutten av oktober. Her kan du se hvordan bilen bygges.

Publisert

Norge blir det første landet i Europa som får Opel Ampera-e.

– I starten vil produksjonen av bilen være noe begrenset. Men den satsingen på elektriske biler som vi ser i Norge, er det naturlig at dette blir det første landet i Europa der vi lanserer Ampera-e, sa Opel-sjef  Karl-Thomas Neumann, da vi traff ham i forbindelse med den første prøvekjøringen av bilen i Tyskland for noen uker siden. 

Ampera-e lanseres i Norge bare i utstyrsnivå Premium, med en startpris på 289.900 kroner. I tillegg kommer registreringskostnader og vinterhjul. Til sammen snakker vi om rundt 305.000 kroner ferdig på veien.

Les også: Motors første prøvekjøring av Opel Ampera-e

Helt fra den dagen de første bildene av Opel Ampera-e ble vist, har interessen for bilen vært svært stor. Kunder har møtt opp i butikken for å sikre seg bil, dette til tross for at hverken pris, utstyrsnivåer eller leveringstid har vært kjent. Vi forstår at mange har ventet utålmodig, og gleder oss stort over den fantastiske mottagelsen bilen har fått. Vi bestemte vi oss tidlig for å organisere en nasjonal bestillingsliste for å sørge for at kundene får bilen i den rekkefølgen de har blitt bestilt, sier administrerende direktør i Opel Norge, Bernt G. Jessen.

Les også: Nå tilkalle Opels biler ambulansen automatisk

- Produksjonen planlegges og tildeles måned for måned og uke for uke, og vi forventer at alle som per 13. desember har bestilt bil kan regne med at den vil bli produsert i 2017, sier Jessen. 

I tillegg til klassens største batteri på 60 kWt, som gir over 500 kilometer etter europeisk testnorm eller 380 kilometer etter den strengere amerikanske normen. Bilen får standardutstyr som 17-tommers lettmetallfelger, oppvarmet skinnratt, IntelliLink infotainment med 10.2-tommers berøringsskjerm, regnsensor, Opel OnStar og Bi-Xenon hovedlys.

Les også: Mer bil enn dette får du ikke for 300.000

Ampera-e kommer også standard med Opel Eye, som støtter aktiv filholderassistent, automatisk fjernlysassistent, automatisk frontkollisjonsbrems med fotgjengeroppdagelse, og frontkollisjonsvarsling i frontrute.

Det eneste utstyret du kan velge i tillegg, er en såkalt komfortpakke og førerassistentpakke. En fullt utstyrt Ampera-e med begge utstyrspakker, vil koste 319.700 kroner.