BMW i3 er den elbilen som øker salget mest i Norge
MER ENN DOBBELT: BMW i3 har mer enn doblet salget hittil i år. Gunstig pris og flere salgssteder er noe av forklaringen. Foto: Rune Korsvoll
BMW i3 har spesielle dører
VELKOMMEN INN: De spesielle dørene skal bedre atkomsten til baksetet. Dørene må lukkes i riktig rekkefølge for å unngå bulk. Foto: Rune Korsvoll
interiøret i BMW i3 er ryddig og framtidsrettet
RYDDIG: Interiøret er ryddig, med framtidsrettet design. Foto: Rune Korsvoll
BMW i3 øker mest

Den nye elbil-favoritten

Det har tatt litt tid, men nå er BMW i3 i ferd med å bli den nye elbil-favoritten i Norge. Hittil i år har salget mer enn doblet seg; først og fremst fordi den framstår som den kuleste elbilen. Tesla Model S er elbil-taperen så langt.

Men det er flere grunner til suksessen: De to første årene ble den solgt hos bare noen få BMW-forhandlere. Nå selges den over alt. Prisen på 244.200 kroner er dessuten omtrent den samme som da bilen ble lansert i 2013.

12 ting du lurer på om elbil

Da BMW først skulle bygge en elbil, ble det gjort fra bunnen av. Bilen er i stor grad bygget i kullfiber og plastmaterialer for å gjøre den lett. Den veier bare 1190 kilo (elektriske Ford Focus veier 1700 kilo), noe som skal gi bedre rekkevidde. Da vi prøvekjørte bilen på null-føre med vinterdekk, klarte vi ikke særlig mer enn 130 kilometer før det var ladetid. På godt sommerføre har NAF kjørt bilen 182 kilometer før batteriet var tomt.

Nå skal alle ha firehjulstrekk

I3 har en kult design og bakdører som åpner feil vei for å lette innstigningen bak. Pass bare på at du lukker bakdøren før fordøren, ellers blir det bulk. Bagasjerommet er ganske lite og baksetet tilpasset to personer. Svingradiusen er imponerende liten, noe som gjør den lettkjørt i trange gater og P-hus. Og med 170 hester til rådighet er den raskere enn de fleste i akselerasjonen.

Du kan også kjøpe i3 med en liten ekstramotor i bagasjerommet. Den har som eneste funksjon å lade batteriet når det nærmer seg tomt. Da regnes bilen ikke lenger som en avgiftsfri elbil, men en ladbar hybrid. Prisen er da plutselig 337.400 kroner.

Fortsatt er VW Golf den suverene elbil-favoritten med 1765 solgte biler de tre første månedene. Men dette er en klar nedgang fra i fjor. Tesla Model S er elbilen med størst tilbakegang i salget med 54 prosent.

Fem elbiler på topp

1. VW Golf              1765             - 34 %

2. Nissan Leaf       1413             + 31 %

3. BMW i3              712               + 112 %

4. Tesla Mod. S      705               - 54 %

5. Renault Zoe      538               + 49 %

 Antall biler første kvartal 2016