koenigsegg ragera kommer snart på veien med norsk design
NORSK DESIGN: Når Koenigsegg Ragera kommer på veien til høsten, er det med design av blant annet Bård Eker. Foto: Rune Korsvoll
Bugatti Chrion skal bli verdens raskeste serieproduserte bil
VERDENS RASKESTE:Bugatti Chiron skal slå rekorden til forgjenger Veyron og bli verdens raskeste bil. Foto: Rune Korsvoll
Lamborghini er årets barskeste
LAMBO: Den firehjulsdrevne Centenario har en V12 motor på 770 hester og en bakkeklaring som passer dårlig på norske vinterveier Foto: Rune Korsvoll

Årets barskeste og raskeste biler

Verden er full av kjedelige biler. Disse nye bilene er blant de barskeste og raskeste som noen gang har satt hjulene på veien.

Lamborghini har bygget dette råskinnet av en bil som en hyllest til 100 års dagen for fabrikkens grunnlegger – Ferruccio Lamborghini. Den firehjulsdrevne Centenario har en V12 motor på 770 hester og en bakkeklaring som passer dårlig på norske vinterveier. Til tross for prisen på 1,75 millioner euro (sånn omtrent 17 millioner kroner pluss avgifter), er alle de 40 eksemplarene som skal bygges allerede solgt.

Bugatti Veyron har lenge vært verdens raskeste, serieproduserte bil. Nå vil Bugatti slå sin egen rekord. 1500 hestekrefter, 1600 newtonmeter moment, 0-100 km/t på under 2,5 sekunder og en teoretisk toppfart på 460 km/t. Det er de strategiske målene på nye Chiron, som ble vist på Genéve-utstillingen i mars.

Se video fra Genéve-utstillingen.

Det skal bygges 500 eksemplarer og det er fortsatt noen ledige. Årsaken er sannsynligvis prisen, som er satt til 2,4 millioner euro, som er i overkant av 20 millioner kroner. Skulle du falle for fristelsen til å sette norske skilter på bilen, kan du plusse på rundt åtte millioner kroner i avgifter.

Koenigsegg Regera er ikke så langt unna Bugatti i prestasjoner. Den veier bare 1590 kilo ferdig på veien og har mer enn 1500 hester og et dreiemoment på over 2000 newtonmeter, takket være et hybrid-system ala det som brukes i Formel 1, med et batteri som hjelper til å akselerere bilen fra 0-300 km/t på 10,9 sekunder. Tyske Auto Motor og Sport er de eneste utenfor Koenigsegg som foreløpig har fått kjøre bilen. Og uttalte etterpå: ”Krefter i en bil har aldri, jeg sier aldri,  vært så brutale, effektive og samtidig enkle å kontrollere”. De første kunde-bilene skal leveres til høsten, med en pris på 2,3 millioner dollar.

 

Aston Martin DB 11 blir nesten som en smågutt å regne sammenliknet med de andre bilene her. Men samtidig er dette den bilen som kan oppfylle flest drømmer om en sportslig og elegant bil som kjører i fra det mest på veien og får lange blikk etter seg. Prisen er ”bare” 154 900 pund (rundt 1,9 millioner kroner) når de første bilene leveres til kunder til høsten. Under panseret sitter det en V12 motor med dobbelt turbo som yter 600 hester og tar bilen fra 0-100 km/t på 3,9 sekunder.