Motor prøvekjører Land ROver Discovery Sport en britisk suv på sittss beste
BRITISK ELLER INDISK: Med indiske eiere har Land Rover fått et løft både når det gjelder design og kvalitet. Discovery Sport bygges imidlertid fortsatt i England. Foto: Rune Korsvoll
Motor prøvekjører Land Rover Discovery Sport med komfortabelt interiør
KOMFORT: Førerplassen er komfortabel og støynivået innvendig er langt lavere enn i forrige modell. Foto: Rune Korsvoll
Motor prøvekjører Land Rover Discovery Sport med sju seter eller stort bagasjerom
SJU SETER: Bilen kan leveres med sju seter for et pristillegg på 40 000 kroner. Foto: Rune Korsvoll
Land Rover Discovery Sport

Britisk på sitt beste

Er du på jakt etter en bil som kombinerer god komfort på landeveien med super framkommelighet på elendige hytteveier, bør du kaste et blikk vestover – til England og nye Land Rover Discovery Sport.

DA INDISKE TATA kjøpte Land Rover fra Ford i 2008 var det mange som fryktet det verste. I stedet er alt blitt bedre. Bilene har fått mer spennende design og et løft når det gjelder kvalitet. Salget øker kraftig.

Discovery Sport kommer som femseter med stor bagasjeplass (602 liter) eller som sjuseter for 40 000 kroner ekstra med litt mindre bagasjerom (479 liter). De bakerste setene passer bra for barn, er trange for voksne og kan felles ned i gulvet når de ikke er i bruk. Den andre seterekken kan flyttes fra og tilbake og gir svært god bakseteplass. Prisen starter på 519 950 kroner pluss registreringskostnader for den billigste bilen med 150 hesters diesel og manuelt gir. Men det er det nesten ingen som kjøper. Vår bil har en 190 hesters diesel og et nytt 9-trinns automatgir. Det føles som om det skifter gir unødvendig ofte i bykjøring, men gir høy landeveiskomfort. Jeg kjørte Oslo – Haugesund med et kort stopp på fjellet uten å bli sliten. Det forteller også mye om en god førerplass. Alt moderne sikkerhetsutstyr som automatisk nødbrems, vinglevarsler, varsling for biler på tvers når du rygger ut av parkeringsplassen med mer er standard. I tillegg har den komfortutstyr som skinnseter, oppvarmet frontrute og ratt og bi-xenon hovedlys.

Samtidig er Discovery Sport bygget med Land Rovers ekspertise på kjøring utenfor vei. Det betyr at den blant annet at bilen har såkalt ”Terrain control”, der du stiller inn hjelpesystemene i bilen for best mulig grep om du kjører på gress, sand, snø, gjørme eller stein. Med en ny, blankpolert bil som koster mellom 700 000- og 800 000 kroner frister det ikke å gå løs på det barskeste terrenget. På en svært dårlig hyttevei tok bilen seg fram uten problemer. Bakkeklaringen på over 20 centimeter var til god hjelp.

På landeveien brukte bilen vår bare 0,65 liter på mila. Det er bra for en bil som veier 1,9 tonn. Discovery Sport kan trekke henger på 2,2 tonn.

 DATA

Pris: Testbil kr 785 000 ,-  Motor: Turbodiesel 2,2 lit., 190 hk, 0,61 l/mil  blandet. Lengde: 4,60 m