Motor prøvekjører Audi A3 e-tron ladbar hybrid
PRISKUPP: Med mulighet til å kjøre mange kilometer på strøm, blir forbruket og CO2-utslippet lavt. Det gir Audi A3 e-tron en god avgiftsrabatt og en god pris. Foto: Rune Korsvoll
Motor prøvekjører Audi A3 ladbar hybrid
Kjøreglede: Førerplassen er god og kreftene i bensinmotoren og elmotoren gir mye kjøreglede. Foto: Rune Korsvoll
Motor prøvekjører Audi A3 ladbar hybrid sportslig og grønn
LADES: Når batteriene er fulle, kan du kjøre 35-40 kilometer på strøm under norske forhold. Foto: Rune Korsvoll
Prøvekjørt Audi A3 e-tron

Audis nye yndling

Med mulighet for å kjøre fire-fem mil på strøm, 204 hester under panseret og en pris som starter på 339 500 kroner, blir A3 Sportback e-tron en av Audis bestselgere.

FEMTI KILOMETER PÅ STRØM kan du kjøre før bensinmotoren starter og hjelper deg videre, sier Audi. I en norsk hverdag, med tungtrullende vinterhjul og bruk varmeapparat og utstyr som varmeseter, er nok 35-40 kilometer nærmere sannheten. Uansett er dette lengre enn mange kjører i løpet av en dag. Dermed kan denne delen av bilholdet bli rimelig. Det tar i underkant av fire timer å lade batteriene fra kontakten hjemme. Dette kan også styres fra mobiltelefonen, slik at bilen er varm og fulladet når du skal på jobb. Jeg har dessverre ikke fått prøvd dette i praksis, siden det var en feil på testbilen slik at den ikke tok lading.

 Men det er mer enn ”grønne” prestasjoner med A3 e-tron. Den har også et racing-gen på lur. På full gass yter bensin- og elmotoren til sammen 204 hester. Bilen går dermed fra 0-100 km/t på raske 7,6 sekunder. Sportsseter og sportsunderstell er standard-utstyr og bidrar til en stor dose kjøreglede. I tillegg er A3 komfortabel på vanlig landeveiskjøring og LED-lysene (kr 21 000 ekstra) gir svært god lys. Skal du ha en vanlig Audi A3 med tilsvarende ytelser og forbruk, er en 184 hk diesel den nærmeste du kommer. Da starter prisen på 360 000 kroner og du får ikke automatgiret som er standard på e-tron.

Bortsett fra drivverket, skiller e-tron seg fra en vanlig A3 ved at den er 305 kilo tyngre. Batteripakken alene veier 125 kilo. Den ekstra vekten merker vi først og fremst på svingete veier. Dessuten er bensintanken flyttet bak bakakselen og stjeler dermed plass fra bagasjerommet, som krymper med 100 liter til 280 liter. Det er relativt lite og det er for eksempel ikke plass til reservehjul om du ønsker det. For vår del resulterte en punktering (hullet var for stort til at lappeskummet virket) en regnvåt og mørk fredag kveld på vei til Norefjell i bergingsbil og leiebil for å komme oss videre.

Dette er Audis første plug-in-hybrid. Det kommer flere og vi gleder oss.

DATA

Pris: 339 500,- + reg. kost. Motor: Bensin 1,4 lit. turbo, 150 hk + elmotor 75 kW (101 hk), 7,6 sek 0–100 km/t. Lengde: 4,31 m