Motor tester Nissan NOte , en småbil som utfordrer VW POlo og Toyota Yaris
PRAKTSK SMÅBIL: Nye Nissan Note ser bedre ut, og er fortsatt en av de mest praktiske småbilene du kan kjøpe. Foto: Rune Korsvoll
test nissan note med god førerplass og nytt utstyr
OVERSIKT: Bedre seter og nytt utstyr som overvåker det meste som skjer rundt bilen er viktig nytt. Foto: Rune Korsvoll
test nissan note med bagasjerom som er ganske stort for en bil i denne klassen
PRAKTISK: Nissan Note er overraaskende praktisk til å være en småbil. Bagasjerommet tar 381 liter. Foto: Rune Korsvoll
Prøvekjørt Nissan Note

Modige Nissan Note

Nye Nissan Note utfordrer VW Polo, Toyota Yaris hybrid og andre storselgere i småbilklassen. Det kreves mot til for å gjøre det....men også mange andre gode egenskaper

Nissan Note kom  som et friskt pust inn i småbilsegmentet for snart ti år siden, men har solgt lite de siste årene – det vil si 72 biler i 2012. Hva er det ved nye Note som gjøre den til en utfordrer det såkalte B-segmentet. 

Note får et såkalt Safety Shield, som overvåker det meste som skjer rundt bilen. Det består av en blindsonevarsler, som sier i fra når biler befinner seg i blindsonen bak deg. Et system varsler dersom du er uoppmerksom å kommer ut av din egen kjørebane. Dessuten har den et system med små kameraer som oppfatter objekter i bevegelse bak eller foran bilen. I tillegg kommer Note med en såkalt Around view Monitor, som på en skjerm på dashbordet viser et bilde av bilen og det som befinner seg rundt i et fugleperspektiv. Dette hjelper deg blant annet ved rygging og parkering. Dette utstyret er standard bare på den dyreste Tekna-utgaven og som ekstrautstyr for rundt 10 000 kroner på nest dyreste Acenta-utgaven.

Nytt utstyr er vel og bra, men det er først og fremst den innvendige plassen som gjør Note til en spennende småbil. Selv om designerne har gjort bilen litt lavere og mer stilfull, er den fortsatt mer praktisk enn bestselgerne i klassen. Du sitter litt høyere, ikke minst i baksetet, noe som i hvert fall gir barna super utsikt. Døråpningene er stor og baksetene kan flyttes framover eller bakover alt etter om du ønsker stor beinplass eller stort bagasjerom. Det betyr at du kan få opp til 381 liter bagasjerom, det samme som på VW Golf, eller en beinplass som passer for en tometers mann. Tar du med et glasstak (ekstrautstyr for 4000 kroner), får du mye lys og luft i kupeen.

Under panseret kan du foreløpig velge mellom en tresylindret bensinmotor på 80 hester eller en diesel på 90 hester. Jeg bare så langt  bare kjørt Note med en 90 hesters utgave av den tresylindrete bensinmotoren  som kommer til Norge ført utpå nyåret. Den har en kompressor som hjelper til å skape litt mer futt og fungerer helt greit i bilen. Den skal klare seg med 0,47 liter på mila og det er bra til en bensinmotor å være. Dieselmotoren har jeg kjørt i blant annet Nissan Juke. Den gir mer styrke, går billig, men er en del dyrere og slipper ut betydelig mer NOx som forurenser lokalt.

Note er lettkjørt, men når det gjelder komfort og veiholdning har jeg foreløpig lite å bidra med. Testkjøringen av bilen foregikk i vindkast opp mot storm og regnskyll som etterlot mengder av vann på veien. Med andre ord ganske umulige forhold for å bedømme stabilitet og innvendig støy.

De første bilene kommer til Norge i sutten av september og får en pris fra 163 400 kroner pluss registreringskostnader. Skal du ha en bil med alt det nye utstyret Nissan skryter av, nærmer du deg fort 190 000 kroner før den er på veien.

DATA

Pris: Fra ca kr 163.400,- (Visia 80 hk)). Testbil 187.900,- (1,2 Acenta). Motor: 3 syl. bensin, 80 hk + manuelt gir, 0,47 l/mil  blandet. Lengde: 4,10 m. Bagasjerom: 381 lit.