elgjakt gir økt fare for elgpåkjørsel.
SKJER PLUTSELIG: – Jeg var oppmerksom på elgfaren og senket hastigheten. Møtet med delgen ble likevel en sjokkartet opplevelse, sier NAF-sjef Stig Skjøstad. Foto: Volvo
Volvo etter krasj med elgen
STYGG BIL: Etter påkjørselen var Stig Skjøstads bil alt annet enn pen. Heldivis gikk det bra med passasjerene. Foto: Privat
Jakt gir økt elgfare

– Plutselig var elgen der ... så smalt det

Først et voldsomt smell i frontruta. Så et nytt smell langs høyresiden av bilen. Bilferien til NAF-sjef Stig Skjøstad og kona fikk en dramatisk vending i sommer.

Han har nær 30 års erfaring som bilist. Og ikke nok med det; administrerende direktør Stig Skjøstad i NAF er en erfaren elgjeger, og kjenner elgens bevegelsesmønster og oppførsel. Men i sommer var det han som ble felt av elgen.

– Vi kjørte langs E6 ved Majavatn i Nordland en morgen i juli. Jeg la merke til hvor tett vegetasjonen langs veien var på dette utsatte området, og irriterte meg over hvorfor ikke Statens vegvesen rydder langs veikanten slik at man lettere kan oppdage elgen, forteller Skjøstad. Han vet at elgfaren er stor, senker farten og øker oppmerksomheten.

Les også: Dette er de sikreste bilene for familier med barn

Bare brøkdelen av et sekund

Men han har ikke før tenkt tanken på den manglende ryddingen av sideterrenget før han i brøkdelen av et sekund skimter et stort hode inn fra høyre.

– Et øredøvende smell rett i frontruta, og like etter et kraftig smell langs bilens høyre side. Frontruten knuser ikke, men deler av elektronikken som er limt rundt innerspeilet på frontruten løsner, går i oppløsning og blir sendt som et prosjektil mellom meg og kona og bakover i bilen, forteller Stig Skjøstad.

Les også: Nå bremser Volvo autmatisk for elg

Uskadd etter sammenstøtet

Elgens hode og hals treffer frontruta på Skjøstads nye Volvo XC90, før resten av den flere hundre kilo tunge kroppen smeller inn i siden på bilen.

– Vi fikk summet oss og slått fast at ingen var skadet etter sammenstøtet med elgen. Høyre fordør måtte vi åpne med makt. Frontrute, panser, tak, skjermer og dører på høyre side hadde store skader, sier Skjøstad.

Han ringer politiet for å få tak i Viltnemda, og får beskjed om å bare henge en plastpose i treet der ulykken har skjedd, underlig nok. Elgen har forsvunnet, mest sannsynlig stygt skadet. Så må NAF-sjefen ringe NAF veihjelp, som alle andre NAF-medlemmer.

– Vi vil takke for en utrolig flott service fra NAF Bilberging Grong, sier Skjøstad.

Les også: Farlig sideterren, høy fart og rus dreper

– Man er sjanseløs

– Hva tenker du om å kjøre bil igjen etter en slik opplevelse?

– Det slår meg hvor sjanseløs man er. Jeg kjører 40.000 kilometer i året. Jeg kjenner som jeger hvordan elgen oppfører seg. Og jeg mener jeg er svært oppmerksom i trafikken. Likevel – plutselig skjer det.

Skjøstad har i lang tid irritert seg over manglende rydding av veikantene på utsatte strekninger. Om ikke vegetasjonen er så tett, kan man kanskje få øye på elgen tidligere og unngå sammenstøt.

– Det forundrer meg at ikke veikantene ryddes. Tenk i ferietiden, med masse uerfarne utenlandske sjåfører på norske veier. Og tenk nå på høsten, når elgen er i brunsttiden og oppførselen kan være svært irrasjonell, sier Skjøstad.

Sikker bil er avgjørende

I tillegg har han gjort seg tanker om hvor viktig det er med en sikker bil.

– Man kan si mye om valg av bil, men at den er sikker og av en viss størrelse har mye å si når man kjører i områder der slikt som dette kan skje, mener Skjøstad.

Hans Volvo ble fraktet til verksted i Trondheim. Det viser seg at ramme og sikkerhetsbur, altså selve rammen rundt kupeen, ikke er slått skjevt. Dermed kan bilen repareres, tross store utvendige og endel innvendige skader.

Selv valgte han og kona å kjøre leiebilen til Trondheim og fly hjem. Det var best for sjelefreden, og viktigst for barna som satt hjemme og syntes det var guffent at mor og far hadde vært i en trafikkulykke.

– Vi har snakket mye om ulykken i ettertid, og slått fast at dette faktisk kan hende igjen. Mitt budskap er å kjøre defensivt og være svært oppmerksom. I trafikken kan man være sjanseløs, sier Stig Skjøstad.

Tips for å unngå elgpåkjørsel

 • Vær svært oppmerksom i områder der det er skiltet elgfare. Senk farten. Men husk også at elgen ikke bryr seg om skilting, og fint kan krysse veien helt andre steder.

• Elgen er spesielt aktiv fra fem-seks tiden om morgenen til åtte-ni tiden om morgenen, samt fra 16-17 til 19-20 tiden om ettermiddag og kveld. I disse tidsrommene er sjansen større for at elgen kan krysse veien.

• Fra august til ut september er elgen i brunsttiden. Da gjør dyrene ting de vanligvis ikke gjør og kan være nokså irrasjonelle.

• Når høsten setter inn kommer også tiden med mørke og våte veier. Da gjelder det å skjerpe sansene og senke farten.

• Kjører du mye i områder med elg er det spesielt viktig med en sikker bil. Husk at forskjellen på en ti år gammel bil og ny bil er stor rent sikkerhetsmessig.