Prøvekjørt Ford S-Max
Ford S-Max ble hedret med Årets Bil i Europa tittelen da den kom i 2007. Den nye utgaven er bedre på flere områder.
Dette er en flerbruksbil med mye plass og praktiske løsninger for en barnefamilie. De fleste flerbruksbiler er kjedelige. Ford har klart å lage den spennende, ikke bare når det gjelder utseendet, men også hva kjøreegenskaper angår. Den er stabil og presis på svingete landeveier, men har også mye komfort på motorvei. Du sitter høyere på førerplassen og i baksetene og har fin utsikt over trafikken rundt deg.
S-MAX er en av de første bilene som kan leveres med intelligent hastighetsbegrenser, en ny teknologi som avfotograferer trafikkskilt og justerer farten slik at sjåføren holder seg innenfor gjeldende fartsgrense. Antikollisjonsassistent med fotgjengeroppdagelse for å unngå personer i veibanen – systemet kobler automatisk inn bremsene dersom du ikke reagerer på advarselen.
Adaptive LED hovedlys, hvor lysvinkler og intensitet justeres automatisk ut fra kjøreforholdene, er nyttig. Helt nytt på S-MAX er at LED lysene nå også har blendefrie fjernlys og tillater føreren å ha så mye fjernlys som mulig til enhver tid uten å blende annen trafikk. Parkeringsassistent med funksjonalitet for vinkelrett parkering og automatisk lukeparkering uten at sjåføren behøver å røre rattet fås også.
I bilen vi kjørte mest satt det en 180 hesters dieselmotor, kombinert med automatgir og firehjulstrekk. Den koster fra 487 800 kroner og er nok for dyr til å bli en bestselger i Norge. Kjøper du den mer moderate utgaven med 120 hesters diesel, noe utstyr og manuelt gir, starter prisen på rundt 400 000 kroner. Det meste av moderne sikkerhetsutstyr er standard og for 10 000 kroner får du to ekstra seter helt bakerst. Da har du plass til et halvt fotballag, men bagasjeplassen med sju seter i bruk er ikke mye å skryte av.
DATA
Pris: Fra ca kr 401 000 ,- (Trend 5 seter) Motor: Diesel 120 hk + manuelt gir, 0,50 l/mil blandet. Lengde: 4,80 m. Bagasjerom: 700 lit.