GIGANTISK: Teslas batterifabrikk utenfor Reno i Nevada, skal produsere batterier til blant annet Model 3, som flere tusen nordmenn har bestilt. Foto: Tesla

Batterier til Tesla Model 3

Teslas nye gigantiske batterifabrikk i Nevada, USA, produserte onsdag sin første battericelle. Batteriene herfra skal blant annet sitte i nye Tesla Model 3 som lanseres til høsten. De mange norske kjøperne får trolig ikke bil før om et års tid.

Publisert

Fabrikken er fortsatt ikke helt ferdig, men allerede nå jobber 2.900 mennesker i produksjonen. Når fabrikken til 5 milliarder dollar er helt ferdig i 2018, skal 6.500 mennesker jobbe her. Da vil verdens produksjon av lithium-ion batterier fordobles. For Tesla er denne batteriproduksjonen svært viktig for å kunne klare målet om å bygge 500.000 eksemplarer av ny, lille Model 3 i 2018. Bilen, som er priser til 35.000 dollar – rundt 300.000 kroner –  er fortsatt for dyr til å bli en stor suksess i USA. Håpet er at Teslas egen batteriproduksjon skal kunne får prisen på bilen ned.

Les også: Teslas nye, lille bil koster 300.000 kroner

Hvor mange nordmenn som har bestilt Model 3 vet vi ikke, men det er trolig snakk om flere tusen. Den norske Tesla-importøren har heller ingen oversikt over når de første bilene kommer til Norge.

– Vi går ikke ut med lokale tall for salg av Model 3, men lanseringen av bilen for noen måneder siden var svært vellykket, sier Even Sandvold Roland i Tesla Norge.

Les også: Eldrid og Olav får Europas første Model X

– Når det gjelder leveringer vet vi bare at produksjonen av bilen starter andre halvår i år og at kunder i USA blir de første som får bilen.

Prisen på batterier falt med 22 prosent i 2016 og vil fortsette å falle med 15 prosent i år, ifølge Bloomberg. Dette er en god ting for produsenter av elbiler, men gjør konkurransen blant batteri-produsentene svært tøff.

I 2016 produserte Tesla 76.230 biler, litt under målet på 80.000.