I 1995 hadde de nye bilene som ble solgt i Norge en motor på 92 hester i gjennomsnitt. I dag har gjennomsnittsbilen 133 hester. Også vekten på bilene har økt betydelig.
Mellom 2005 og 2011 var motoreffekten på bilene relativt konstant, men så startet den store økningen. Det er en statistikk utarbeidet av Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) som viser denne utviklingen. Det er flere forklaringer på hvorfor dette skjer. Blant annet at mange av de elektriske bilene som selges i Norge nå har motorer med høy effekt.
Les også: Nå koster dette deg 6550 kroner
– Mens sylindervolumet i motoren har vært relativt konstant på rundt 1,6 liter i snitt, har antall hestekrefter økt mye. Bileiernes krav til ytelser har tydeligvis økt, sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen.
Selv om bilfabrikkene jobber med å kutte vekt, og gjerne skryter av det når de lanserer en ny bil, går det altså feil vei i Norge.
– Det kan jo også ha noe å gjøre med at bilene er blitt betydelig tyngre. I 1995 veide gjennomsnittsbilen rundt 1.200 kilo, mens den i dag veier rundt 1.400 kilo. Her i Norge kan nok det store salget av elektriske biler være med på å forklare noe av dette. Mange elbiler med tunge batteripakker, trekker opp gjennomsnittet, sier Solberg Thorsen.
Les også: Dette er dekkene med best grep på is
Tallene fra OFV viser at størrelsen på bilene ikke har forandret seg mye. De er omtrent like lange i dag som i 1995.