PIGGFRITT FRA KINA: Linglong Green-Max Winter Ice I-15 Foto: Lasse Allard

Kinesisk uten vintergrep

Linglong Green-Max Winter Ice I-15

Dårlig grep på is gjør at dette piggfrie dekket får lav score i vår test.

Publisert Sist oppdatert

Linglong Green-Max Winter Ice I-15

63 poeng

Last- og hastighetsindeks:94T

Fakta

Produksjonsland:Kina Produksjonsdato:20/02 2017 Pigger:nei

Dårlig grep på is gjør at dette piggfrie dekket får lav score i vår test.

Snø

Akselerasjon:6 Bremselengde:5 Kjøreegenskaper:7

Is

Akselerasjon:6 Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:4

Tørr asfalt

Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:7

Våt asfalt

Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:5

Annet

Støy:9

Linglong er også et billig dekk fra Kina som mangler grep på is.

Det bremser relativt dårlig, men plages mest av brå slipp sideveis uten forvarsel.

Også på snø bremser det dårlig, men her er sidegrepet bedre og det retter opp noe av inntrykket.

På tørr asfalt er dekket bra, men på vått slipper bakhjulene brått.

Slik gjennomføres vinterdekktesten!

Hva betyr tallene?

  • Hastighetskoden på dekkene viser den toppfarten dekkene tåler og på sommerdekkene skal koden tilsvare den topphastigheten bilen har. Hvilken kode du trenger står i bilens vognkort. På vinterdekk behøver ikke dekkene tilsvare bilens topphastighet, men de må ha en kode som tilsvarer minimum 170 km/t.
  • Lasteindeksen viser hvor stor last dekkene tåler. Dette samsvarer med bilens maksimalvekt. Hvilken lasteindeks du trenger står i bilens vognkort.
  • Rotasjonsretning/innside utside viser hvordan dekkene skal monteres på bilen for at mønsteret i dekket skal fungere best mulig. Enten står det en pil på dekket som viser hvilken vei dekket skal rotere, eller så står det angitt hvilken side på dekket som skal vende ut.