Bildekket av merket Vredestein Ultrac Vorti
UJEVNT FRA NEDERLAND: Vredestein Ultrac Vorti Foto: Marko Mäkinen
Høye topper og dype daler fra Nederland:

Vredestein Ultrac Vorti

Vredestein-dekket scorer svært ujevnt.

Del denne artikkelen
78 Poeng

Topp grep og god kjørefølelse på vått underlag. Overstyrer litt, men når bakdekket slipper svarer det godt på korrigering.

Har testens beste bremsegrep på tørt underlag.

Har litt for brå reaksjon i tøffe unnamanøver-situasjoner.

Bra på støy, men rullemotstanden er høyere enn den bør på et kvalitetsdekk som dette.

Når vi bryter ned på enkeltdisiplinene får vi følgende score:

Bremsing (bremselengde våt asfalt): 28,0 meter (nr 9 i kategorien)

Kjøregrep (våt asfalt): 27,3 sek. i rundetid på testbane (nr 2 i kategorien)

Vannplaning (fart før dekkene slipper): 86,2 km/t (nr 6 i kategorien)

Kjørefølelse våt asfalt (på en skala fra 1 til 10): 9 (nr 6 i kategorien)

Bremsing (bremselengde tørr asfalt): 31,8 meter (nr 2 i kategorien)

Kjørefølelse tørr asfalt (på en skala fra 1 til 10): 6 (nr 11 i kategorien)

Støy (dB): 62,2 (nr 8 i kategorien)

Rullemotstand (økning i forbruk i prosent): 4,2 (nr 14 i kategorien)

Bilhjul i vanndam

Slik beregnes poengene:

For hvert dekk i testen er måleresultatene gjort om til poeng. Poengskalaen går fra 10 – svært bra – til 1 – svært dårlig. Sluttresultatet er en middelverdi av oppnådde poeng i hver testdisiplin, med utgangspunkt i ulik vekting av de forskjellige kategoriene. Vår score er beregnet ut fra følgende vekting:

Våt asfalt – 55 prosent (bremsing, kjøregrep og vannplaning 15 prosent hver, kjørefølelse 10 prosent)

Tøff asfalt – 30 prosent (bremsing og kjørefølelse 15 prosent hver)

Komfort og økonomi – 15 prosent (rullemotstand 10 prosent og støy 5 prosent)

Hvis du bor et sted hvor vær- og føreforholdene tilsier at egenskapene bør vektes annerledes enn vi har gjort (som det kan være gode grunner til!), vil du antagelig få en annen rekkefølge over dekkene som passer ditt behov best.

Hva betyr tallene?

  • Hastighetskoden på dekkene viser den toppfarten dekkene tåler og på sommerdekkene skal koden tilsvare den topphastigheten bilen har. Hvilken kode du trenger står i bilens vognkort. På vinterdekk behøver ikke dekkene tilsvare bilens topphastighet, men de må ha en kode som tilsvarer minimum 170 km/t.

  • Lasteindeksen viser hvor stor last dekkene tåler. Dette samsvarer med bilens maksimalvekt. Hvilken lasteindeks du trenger står i bilens vognkort.

  • Rotasjonsretning/innside utside viser hvordan dekkene skal monteres på bilen for at mønsteret i dekket skal fungere best mulig. Enten står det en pil på dekket som viser hvilken vei dekket skal rotere, eller så står det angitt hvilken side på dekket som skal vende ut.

Dekkene i årets test har dimensjon 225/45 R17. Testbil er Audi A3 TFSI.

 

Vredestein Ultrac Vorti

Hastighet: Y (opp til 300 km/t)
Lasteindeks: 94
Rotasjonsretning: Nei
Innside/utside: Ja
Produksjonsdato: Uke 44, 2017
Produksjonsland: Nederland
  1. 89 Michelin Pilot Sport 4 Testvinner
  2. 85 Nokian Hakka Black
  3. 83 Falken Azenis FK 510
  4. 81 Continental PremiumContent 6
  5. 79 Bridgestone Turanza T005
  6. 78 Vredestein Ultrac Vorti
  7. 77 Hankook Ventus S1 Evo2
  8. 75 Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3
  9. 75 Dunlop Sport Maxx RT2
  10. 75 Kumho Ecsta PS71
  11. 70 Pirelli Cunturato P7
  12. 61 Cooper Zeon CS 8
  13. 60 Yokohama Advan Sport V105
  14. 54 Nankang Sportnex AS-2+
  15. 51 Triangle Sportex TSH11
  16. 44 Gislaved Ultra Speed
78 Poeng

Våt asfalt

Bremsing 6/10

6

Kjøregrep 10/10

10

Vannplaning 8/10

8

Kjørefølelse 9/10

9

Tørr asfalt

Bremsing 10/10

10

Kjøregrep 6/10

6

Komfort/økonomi

Støy 9/10

9

Rullemotstand 4/10

4