Bildekk av merket Hankook Ventus S1 Evo2
JEVNT GODT: Hankook Ventus S1 Evo2 Foto: Marko Mäkinen
På det jevne fra Hankook:

Hankook Ventus S1 Evo2

Hankook-dekket presterer brukbart, med bremsegrep på tørt føre som er blant testens aller beste.

Del denne artikkelen
77 Poeng

I de fleste øvrige kategoriene er resultatene på det jevne.

Dekket opptrer trygt og rolig, men i krevende situasjoner på vått underlag skal ikke sjåføren være for brå. På tørr asfalt mister det grepet tidlig i de aller tøffeste situasjonene.

Men uansett: Ingen store problemer.

Når vi bryter ned på enkeltdisiplinene får vi følgende score:

Bremsing (bremselengde våt asfalt): 27,3 meter (nr 2 i kategorien)

Kjøregrep (våt asfalt): 27,8 sek. i rundetid på testbane (nr 9 i kategorien)

Vannplaning (fart før dekkene slipper): 83,8 km/t (nr 12 i kategorien)

Kjørefølelse våt asfalt (på en skala fra 1 til 10): 8 (nr 11 i kategorien)

Bremsing (bremselengde tørr asfalt): 31,8 meter (nr 3 i kategorien)

Kjørefølelse tørr asfalt (på en skala fra 1 til 10): 8 (nr 5 i kategorien)

Støy (dB): 62,4 (nr 11 i kategorien)

Rullemotstand (økning i forbruk i prosent): 4,0 (nr 13 i kategorien)

Bilsprut i vanndam

Slik beregnes poengene:

For hvert dekk i testen er måleresultatene gjort om til poeng. Poengskalaen går fra 10 – svært bra – til 1 – svært dårlig. Sluttresultatet er en middelverdi av oppnådde poeng i hver testdisiplin, med utgangspunkt i ulik vekting av de forskjellige kategoriene. Vår score er beregnet ut fra følgende vekting:

Våt asfalt – 55 prosent (bremsing, kjøregrep og vannplaning 15 prosent hver, kjørefølelse 10 prosent)

Tøff asfalt – 30 prosent (bremsing og kjørefølelse 15 prosent hver)

Komfort og økonomi – 15 prosent (rullemotstand 10 prosent og støy 5 prosent)

Hvis du bor et sted hvor vær- og føreforholdene tilsier at egenskapene bør vektes annerledes enn vi har gjort (som det kan være gode grunner til!), vil du antagelig få en annen rekkefølge over dekkene som passer ditt behov best.

Hva betyr tallene?

  • Hastighetskoden på dekkene viser den toppfarten dekkene tåler og på sommerdekkene skal koden tilsvare den topphastigheten bilen har. Hvilken kode du trenger står i bilens vognkort. På vinterdekk behøver ikke dekkene tilsvare bilens topphastighet, men de må ha en kode som tilsvarer minimum 170 km/t.

  • Lasteindeksen viser hvor stor last dekkene tåler. Dette samsvarer med bilens maksimalvekt. Hvilken lasteindeks du trenger står i bilens vognkort.

  • Rotasjonsretning/innside utside viser hvordan dekkene skal monteres på bilen for at mønsteret i dekket skal fungere best mulig. Enten står det en pil på dekket som viser hvilken vei dekket skal rotere, eller så står det angitt hvilken side på dekket som skal vende ut.

Dekkene i årets test har dimensjon 225/45 R17. Testbil er Audi A3 TFSI.

Hankook Ventus S1 Evo2

Hastighet: Y (opp til 300 km/t)
Lasteindeks: 94
Rotasjonsretning: Nei
Innside/utside: Ja
Produksjonsdato: Uke 45, 2017
Produksjonsland: Ungarn
  1. 89 Michelin Pilot Sport 4 Testvinner
  2. 85 Nokian Hakka Black
  3. 83 Falken Azenis FK 510
  4. 81 Continental PremiumContent 6
  5. 79 Bridgestone Turanza T005
  6. 78 Vredestein Ultrac Vorti
  7. 77 Hankook Ventus S1 Evo2
  8. 75 Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3
  9. 75 Dunlop Sport Maxx RT2
  10. 75 Kumho Ecsta PS71
  11. 70 Pirelli Cunturato P7
  12. 61 Cooper Zeon CS 8
  13. 60 Yokohama Advan Sport V105
  14. 54 Nankang Sportnex AS-2+
  15. 51 Triangle Sportex TSH11
  16. 44 Gislaved Ultra Speed
77 Poeng

Våt asfalt

Bremsing 8/10

8

Kjøregrep 8/10

8

Vannplaning 6/10

6

Kjørefølelse 8/10

8

Tørr asfalt

Bremsing 10/10

10

Kjøregrep 8/10

8

Komfort/økonomi

Støy 9/10

9

Rullemotstand 4/10

4