Motor test av vinterdekkl med og uten pigg i 2015
I MOTORS VINTERDEKKTEST kjøres dekkene både på baner ute og i store innendørs testanlegg av profesjonelle dekktestere. Foto: Lasse Allard
Motor test av vinterdekk med og uten pigger i 2015
VANSKELIGE VALG: – Velg dekk etter hvilke kjøreforhold du har, råder Motors Rune Korsvoll. Foto: Lasse Allard
Motor test av vinterdekk med og uten pigg i 2015
VELG RIKTIG: Blant de piggfrie dekkene er det svært tett i toppen. Mellom de fem beste dekkene skiller det bare 0,2 poeng. Derfor er det viktig å velge de egenskapene som passer deg best. Dekkene som er best på is er ofte dårlige på våt asfalt. Foto: Lasse Allard
Motor test av vinterdekk på is
PIGG BEST PÅ: IS Vinterdekk handler først og fremst om sikkerhet, derfor legger vi aller mest vekt på prestasjonene på is og snø. Det handler i ytterste konsekvens om liv eller død. Foto: Lasse Allard
Motor test av vinterdekk - bytte hjul
FLERE UKER: Selve testen går over flere uker med mange hundre hjulskift. I mange av testene vet ikke føreren hva slags dekk som sitter på bilen. Foto: Lasse Allard
Motor test av vinterdekk med og uten pigg 2015
PIGG-VIRVAR: Skal du kjøpe nye piggdekk, vil du oppdage et noen har 190 pigger, mens andre bare har 95. Men det er ikke bare piggene som avgjør egenskapene. Noen tester foregår innendørs i store testanlegg. Foto: Lasse Allard
Det viktige vintergrepet

Motor test vinterdekk - piggdekk og piggfrie dekk

Vil du ha det sikreste grepet på glatte, norske vinterveier, er det de dyre og mest kjente dekkmerkene som gjelder. Er du glad i livet styrer du unna de aller billigste ”Kina-dekkene”. Det viser Motors dekktest. De hundrelappene du sparer, kan koste deg eller andre du møter dyrt.

PÅ IS er det fortsatt piggdekk som leder med trygg margin. Ingen av de piggfrie kommer i nærheten av stopplengden til piggdekkene på is. Nokian Hakkapeliitta, som er det aller beste isdekket, stopper på 40,3 meter fra 50 km/t. Michelin, som er det beste piggfrie, stopper ikke før etter 55,6 meter. De nye piggdekkene taper heller ikke egenskapene sine raskere enn piggfrie (se egen sak). 

På snø er forskjellene nesten visket ut. Her finner du piggfrie dekk som presterer bedre enn mange av piggdekkene. Best er piggdekket til Goodyear som stopper på 51,8 meter fra 80 km/t. Piggfrie Pirelli stopper på 52,2 meter. De piggfrie et komfort-nivå som piggdekkene ikke er i nærheten av. Du kan også skifte dekk på høsten og våren uavhengig av de skiftdatoene som veimyndighetene har satt.

FLERE PIGGER gir tydeligvis bedre grep på is. I 2014 var Nokian først ute med 190 lette pigger. Dette er nesten dobbelt så mange som piggreglementet tilsier, men Nokian påsto at de lette piggene ikke sliter mer på asfalten eller skaper mer svevestøv. Derfor fikk de to års dispensasjon i påvente av at veimyndighetene skulle gjøre egne tester på dette. I år flere produsenter forsøkt seg med flere pigger. Nå har veimyndighetene gjort egne tester som viser at disse dekkene skaper mer små støvpartikler. Derfor er det usikkert hvor lenge disse dekkprodusentene får lov til å fortsette med 130-190 pigger eller må tilbake til rundt 96 pigger.

 

PÅ PAPIRET er det ikke alltid at forskjellen mellom dekkene ser store ut. Et vanlig spørsmål fra leserne er om disse forskjellene er merkbare under normale kjøreforhold. Svaret er enkelt: Forskjellene merkes godt. Ikke bare når det gjelder bremsestrekning, men også hvor godt grepet er sideveis i svinger, hvor lett det er å ta inn igjen en sladd eller hvor bra bilen reagerer på styringen. Med de dårligste dekkene i testen, er bilen bortimot umulig å kontrollere på glatt underlag. Og akkurat det har vi mye av i Norge. Derfor advarer vi også mot å kjøpe de aller billigste dekkene, som kommer dårligst ut i testen. I flere år nå har vi sett at jumboplassen havner hos kinesiske dekk. Slik er det også i år. Sparer du 1000 eller 1500 kroner på dekk-kjøpet, går dette fort opp i røyk om du får en bulk. For ikke å snakke om risikoen for å skade deg selv eller andre.

MOTORS VINTERDEKKTEST kjøres i samarbeid med Aftonbladet og Auto Motor og Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Auto Revue i Russland. Vi får hjelp til å evaluere dekkene av profesjonelle testere hos Test World i Finland. Her kjøres dekkene både på baner ute og i store innendørs testanlegg. Så langt det er mulig kjøpes alle dekk inn fra butikk.

Her leser du hele testen i magasinet Motor.

  1. 8,8 Nokian Hakkapeliitta 8 Testvinner
  2. 8,6 Continental IceContact2
  3. 8,6 Hankook Winter I*Pike RS
  4. 8,5 Goodyear Ultragrip Ice Arctic Ny side
  5. 8,5 Prelli Ice Zero
  6. 8,4 Dunlop Ice Touch
  7. 8,3 Gislaved Nord Frost 100
  8. 7,9 Michelin X-Ice North 3
  9. 7,8 Bridgestone Blizzak Spike-01
  10. 7,8 Sava Eskimo Stud
  11. 7,7 Nordman 5
  12. 7,2 Linglong Green Max Winter Grip

Test-resultater

Dette er bare ett av 16 test-elementer. Resten leser du i magasinet Motor. Uthevet skrift er piggdekk.

BREMSING PÅ GLATT IS

Dekk  Bremselengde (m)

Nokian

40,3

Pirell

43,5

Dunlop

44,0

Hankook

44,5

Goodyear

45,3

Continental

46,2

Sava

50,6

Bridgestone

51,0

Nordman

54,3

Gislaved

54,7

Michelin

54,7

Michelin

55,6

Nokian

56,7

Goodyear

57,4

Linglong

58,5

Continental

59,1

Pirelli

59,6

Nordman

64,0

Nankang

64,2

Bridgestone

64,3