motor tester sommerdekk
VÅT VEI: Våt vei er det kritiske for et sommerdekk. Og det er først når du får en panikkbrems at du oppdager om dekket er bra eller dårlig. Foto: Lasse Allard
motor sommerdekktest 2016 våt vei farlig
BEST PÅ VÅT VEI: BRemsegrepet og evnen til å motstå vannplaning på våt vei er de viktigste egenskapene for et sommerdekk. Foto: Lasse Allard
Dekktesten viser at egenskapene på våt vei er de viktiogste
MISTER GREPET: Det er egenskapene mot vannplaning og evnen til å bremse godtb på våt vei som er de viktigste egenskapene til et sommerdekk. Foto: Lasse Allard
Motors sommerdekktest avslører store forskjeller mellom gode og dårlige dekk.
LIV ELLER DØD: De fire håndflatestore flatene mot asfalten skal sørge for å styre, bremse og holde bilen din på veien. Dekk handler i ytterste konsekvens om liv eller død. Foto: Lasse Allard
Det er store prisforskjeller på sommerdekk. Be om pristilbiud tre steder og spar 1500 kroner.
PRISFOPRSKJELL: Det er store prisforskjeller fra forhandler til forhandler på de samme dekkene. Det er ikke uvanlig å spare 1000 - 1500 kroner ved å ta tre telefoner. Foto: Lasse Allard
Sommerdekktest 2016

Motor sommerdekktest 2016 - de beste dekkene til din bil

Sjekk dekkene på bilen før du legger ut på ferietur. Allerede lenge før minstekravet på 1,6 millimeter mønsterdybde har dekkene farlig dårlige egenskaper mot vannplaning. Det kan være på tide å kjøpe nye. Motor har testet 16 forskjellige dekk og viser deg hvilke du bør styre unna….og hvilke du bør kjøpe.

Du får bare en sjanse når et barn plutselig løper ut i veien foran deg. Da er forskjellen på dekk som stopper på 30 eller 37 meter livsviktig. For dårlige sommerdekk viser ikke sitt sanne ansikt før du er midt i en kritisk situasjon. Vi har testet årets sommerdekk og viser deg hvilke du bør kjøpe og hvilke du bør styre unna. I testen har vi lagt mest vekt på akkurat disse disiplinene. Men vi har også testet for grep på tørr vei, støy og så videre. Du kan velge egenskaper selv, men vår anbefaling er tydelig.

Les også: De beste dekkene for større og mer sportslige biler

Nokian vinner dekktesten, med Goodyear, Pirelli og Continental på de neste plassene. Alle er såkalte premium-dekk med en relativt høy pris. Men det finnes også rimeligere dekk, som for eksempel Apollo, som klarer seg bra i testen. For første gang har vi med flere billige, kinesiske dekk. De plasserer seg på de siste plassene i testen. Har du ikke råd til noe annet, er disse bedre enn å kjøre videre på gamle, slitte sommerdekk. Hvis ikke bør du styre unna i hvert fal de dårligste.

Les også: Lovlige dekk kan være farlig dårlige

DE FIRE DEKKENE er din eneste kontakt med veibanen. I ytterste konsekvens kan gode eller dårlige dekk bety forskjellen på liv eller død – at du ikke klarer  soppe for et menneske i et fotgjengerfelt eller ikke klarer å styre unna bilen som kommer over i motgående kjørefelt rett mot deg. I butikken ser alle dekkene like ut -  svarte og runde. Under vanlig kjøring føles alt bare bra. Et vinterdekk gir deg tidlig et forvarsel om dårlig grep og stabilitet. Slik er det ikke med sommerdekk. Først når den kritiske situasjonen oppstår, viser dekket hva det duger til. For å si det rett ut: Å spare noen hundrelapper på dekk er etter vår mening en tvilsom måte å spare penger på.

Les hele dekktesten med tabeller og karakterer i digital-utgaven av MOtor (innlogging for NAF-medlemmer)

Dekkene har sine styrker og svakheter i forskjellige disipliner, så det er et godt råd å studere de enkelte testene for å finne ut hvilke dekk som passer dine behov aller best. I den store poengtabellen kan du vektlegge dette annerledes og få en annen vinner enn oss.

Et spørsmål som ofte stilles, er hvordan større hjul og bredere dekk oppfører seg sammenliknet med disse standard-dekkene. For å gi et svar på dette har vi med et 18-tommers dekk i testen som en referanse. Det presterer bedre enn standard-dekkene på bremsing og kjøreegenskaper, men det vannplaner ved lav hastighet og har betydelig høyere rullemotstand.

FEIL: I testen i magasinet Motor har det sneket seg inn en feil: I hovedtabellen har Apollo, Dunlop, Goodyear, Kumho og Vredestein bare fått karakteren 9 for støy, mens det riktige skulle vært 10, slik som det står i tabellen for støy. Hovedkarakteren og rangeringen på hvert dekk er imidlertid riktig.

  1. 9,4 Nokian Hakka Green2 Testvinner
  2. 9,2 Goodyear Efficient Grip
  3. 9,2 Pirelli Cinturato P7
  4. 9 Continental Premium Contact 5
  5. 8,8 Apollo Alnac HG
  6. 8,7 Dunlop Blu Response
  7. 8,7 Michelin Primacy 3
  8. 8,2 Vredestein Sportrac 5
  9. 8 Landsil LS 388
  10. 7,9 Barum Bravuris 3
  11. 7,5 Kumho Ecowing ES01
  12. 6,9 Nankang Green Sport
  13. 6,6 Wanli Harmonic H220

Testdekkene er av dimensjon 205/55 R16. Testbil er Audi A3

SÅ LANGT MULIG kjøper vi testdekkene våre i butikk. Dette for å unngå alle spekulasjoner om at produsentene kan ”preparere” dekk som presterer spesielt godt i testen. Noen av de nyeste dekkene er ennå ikke på plass i butikkene når vi kjører testen. Disse er vi avhengig av å hente direkte fra importørene. Disse dekkene tester vi imidlertid på nytt så fort de er tilgjengelig i butikk, slik at eventuelle forsøk på ”dekk-doping” blir avslørt. Uansett vil det alltid være små forskjeller i produksjonen av dekk, noe som kan bety små variasjoner i resultatene i en test fra år til år.

Motors sommerdekktest kjøres i samarbeid med Aftonbladet og Auto Motor og Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Auto Revue i Russland. Vi oppgir ikke prisen på dekkene, fordi prisvariasjonene fra forhandler til forhandler på det samme dekket er så store at en veiledende pris ofte er mer villedende enn til hjelp. Når du har plukket ut det dekket du vurderer å kjøpe, bør du alltid sjekke prisen hos tre-fire forhandlere. Det er ikke uvanlig at du kan spare 1000–1500 kroner på fire dekk av samme merke og modell.