Motor test piggdekk og piggfrie vinterdekk for SUV 2016
LITT BARSKERE: SUV-er er ofte tyngre enn vanlige personbiler og brukes av og til under tøffere forhold. Derfor er sikkert vintergrep svært viktig. Foto: Lasse Allard
Motor test av piggdekk og piggfrie vinterdekk for SUV 2016
BREMSING PÅ IS: Is er det mest utfordrende underlaget og bremse-egenskapene telle mye i Motors test av vinterdekk for SUV-er. Foto: Lasse Allard
Motor test av piggdekk og piggfrie vinterdekk for SUV 2016
VANSKELIG FØRE: Både evnen til å stoppe og evnen til å ta seg fram på dårlig føre, er viktig å tenke på. Motor har testet alle egenskapene til 13 SUV-dekk Foto: Lasse Allard
Motor test av piggdekk og piggfire vinbterdekk for SUV 2016
BYTTE HJUL: 15. oktober kan du bytte til piggdekk i Nord-Norge. I sør er 1. november tidspunktet. Kjører du piggfritt kan du bytte hjul når du måtte ønske. Foto: Lasse Allard
Piggdekk eller piggfrie dekk ?

NAF Motor test: De beste vinterdekkene til SUV 2016

SUV-er har et par ekstra utfordringer på vinterføre: De er ofte tyngre enn vanlige personbiler og brukes av og til under tøffere forhold. Vi har testet vinterdekk som spesielt er spesielt beregnet for å gi trygt grep på SUV-er.

For det er trygt grep alt handler om når det gjelder vinterdekk. Når farlige situasjoner plutselig oppstår, må du ha dekk som gir kort bremsestrekning og godt sidegrep. I sluttresultatet av vår vurdering av dekkene, er hele 65 prosent av vekten lagt på prestasjoner på is og snø. Dette er etter vår mening de mest kritiske forholdene du møter på norske vinterveier. Men siden en SUV med høy bakkeklaring av og til brukes under noe tøffere forhold enn en vanlig personbil, kan også evnen til å ta seg fram være en egenskap som vektlegges i større grad. Det samme kan sidegrepet være. Når en tung SUV mister grepet sideveis, bør du ha dekk som gjør det enklest mulig å rett opp igjen sladden og få bilen på rett vei igjen.

Les også: Motors test av vinterdekk for vanlige personbiler 2016

Blant piggdekkene er det relativt jevnt mellom Nokian, Continental og Goodyear i toppen. Blant de piggfrie er de Continental som går av med en relativt klar seier. Likevel er det viktig at du studerer testen og velger dekken som passer ditt behov og dine kjøreforhold best. Kjører du mye på våt asfalt er det ikke sikkert at dekket som er best på is, er det rette for deg.

HOVEDKONKLUSJONEN i testen er relativt klar: På is er piggdekkene fortsatt best på is, men forskjellene mellom pigg- og piggfritt i denne SUV-kategorien ser ut til å være noe mindre enn når det gjelder vinterdekk til vanlige biler. Det er faktisk ett av de piggfrie dekkene som bremser bedre enn et par av piggdekkene på is.

Les også: 11 vanlige spørsmål om vinterdekk

Flere pigger gir ofte bedre grep på is. I disse SUV-dekkene varierer antall pigger fra 115 til 222. Dekkene med mange pigger, har lettere pigger for å tilfredsstille kravet om at veislitasjen ikke skal øke. Flere pigger ser ut til å gi noe bedre grep på is, men dette varierer også fra dekk til dekk. Flere pigger vil vanligvis gi noe mer støy, men dette er heller ingen regel uten unntak. Hvilke dekk som støyer minst og bremser best finner du ved å studere resultatene fra de enkelte testene.

Se test-tabeller lenger ned i saken

Piggdekk

  1. 8,6 Nokian Hakkapeliitta 8 SUV Testvinner
  2. 8,5 Continental IceContact 2 SUV
  3. 8,4 Goodyear Ultragrip Ice Arctic SUV 4x4
  4. 7,8 Toyo Observe G3-Ice
  5. 7,7 Michelin Latitude X-Ice North
  6. 7,4 Maxxis Arctictrekker
  7. 7 Kuhmo Wintercraft Ice Wi31

Piggfrie dekk

  1. 8 Continental ContiVikingContact 6 SUV Testvinner
  2. 7,5 Goodyear Ultragrip Ice SUV Gen-1
  3. 7,4 Nokian Hakkapeliitta R2 SUV
  4. 7 Michelin Latitude X-Ice XI 2
  5. 6,5 Bridgestone Blizzak DM-V2
  6. 6,2 Landsil Winter Star

MOTORS VINTERDEKKTEST kjøres i samarbeid med Aftonbladet og Auto Motor og Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland. Vi får hjelp til å evaluere dekkene av profesjonelle testere hos Test World i Finland. Her kjøres dekkene både på baner ute og i store innendørs testanlegg. Alle dekkene kjøpes inn fra butikk. På denne måten sikrer vi at produsentene ikke kan spesial-produsere dekk til testen som skal prestere godt. I de tilfelle der nye modeller ennå ikke er til salgs, plukker vi testdekk hos produsenten, men kjøper nye sett med dekk så snart de kommer i butikken og gjennomfører kontrolltester. Vi oppgir ikke prisen på dekkene, fordi prisvariasjonene fra forhandler til forhandler på det samme dekket er så store at en veiledende pris sjelden eller aldri er den du finner i butikken.

 

SLIK TESTER VI

BREMSING

Bremsestrekningen er målt på snø, is, våt og tørr asfalt. Testene blir gjennomført i forskjellige temperaturer og resultatet er et gjennomsnitt av 15-20 bremseprøver som gjentas på to-tre forskjellige dager. På is tester vi fra 50 – 0, på snø og våt asfalt fra 80 – 0 og på tørr asfalt fra 100-5 km/t. Bremseprøvene på is og snø ble kjørt både utendørs og innendørs, hvor det er mulig å kontrollere både temperatur og fuktighet eliminere påvirkningen fra været.

AKSELERASJON

Dekkenes grep på is og snø blir målt ved at vi akselererer bilen så raskt som mulig og måler tiden i et intervall mellom to hastigheter. På is måles tiden mellom 5 – 20 km/t, på snø fra 5 – 35 km/t. Som i bremsetestene blir akselerasjonen målt gjentatte ganger i forskjellige temperaturer, på forskjellige dager, både utendørs og innendørs.

KJØREEGENSKAPER

Dekkenes dynamiske kjøreegenskaper testes objektivt ved å måle bilens rundetider på en bane der underlaget er is, snø og våt asfalt. Dekkene utsettes for en kombinasjon av akselerasjon, sidegrep og bremsing. Testene kjøres av flere sjåfører og resultatet er et gjennomsnitt av sjåførenes rundetider.

KJØREFØLELSE

I tillegg til rundetider, gir sjåførene subjektive kommentarer til hvordan de føler at dekket oppfører seg. Det viktigste er hvor sikkert dekket føles i de forskjellige situasjonene som oppstår, for eksempel hvor brått en sladd oppstår og hvor enkel den er å rette opp, noe som er relevant for vanlige sjåfører i daglig trafikk. Disse testene kjøres som blind-tester, slik at sjåførene aldri vet hvilke dekk som sitter på bilen.

STØY

Dekkstøyen evalueres av flere sjåfører under kjøring på dårlig underlag, både i for- og baksetet, samt ved målinger. Også dette er en blindtest der førerne ikke vet hvilke dekk som sitter på bilen. Resultatet er et snitt av sjåførenes karakterer.

RULLEMOTSTAND

Rullemotstanden måles ved en utendørs utrullingsmetode. Bilen ruller fritt fra 80 til 40 km/t på et flatt underlag, uten påvirkning av vind. Testen kjøres i to forskjellige temperaturer. Resultatet av testen, angis som en prosentvis økning i bensinforbruket som følge av økt rullemotstand, sammenliknet med det dekket som ruller lettest.