Motor tester sportslige sommerdekk
LIV ELLER DØD: De fire håndflatestore flatene mot asfalten skal sørge for å styre, bremse og holde bilen din på veien. Dekk handler i ytterste konsekvens om liv eller død. Foto: Lasse Allard
Våt vei er kritiske forhold for sommerdekk
BEST PÅ VÅTT: I testen legger vi 60 prosent vekt på egenbskapene på våt vei. Det er etter vår mening de mest kritiske forholdene. Foto: Lasse Allerd
Motor tester sportslige dekk. Evnen til å motstå vennplaning er viktig
VANNPLANING: Evnen til å motstå vannplaning når regnet øser ned, er viktig. Foto: Lasse Allard
Test sportsdekk

Motor test sommerdekk 2016 til sportslige biler

Kjører du en bil med sportslige egenskaper, har du behov for dekk som kan tøyle de ekstra kreftene og sørge for sikre egenskaper under kritiske forhold. Vi har testet sportsdekkene og kårer de beste og dårligste.

Testens vinner er Continental SportContact 5, et hårstrå foran Nokian Hakka Black og med Dunlop SportMaxx, Goodyear Eagle F1 og Hankook Ventus S1 på de neste plassene. Alle dekkene oppfører seg godt på kritiske underlag. I denne testen legger vi hele 60 prosent vekt på egenskapene på vått underlag – det vil si bremsing, vannplaning og banekjøring som gir svar på blant annet sidegrep og lettkjørthet. Dessuten gir testførerne sin vurdering av hvor trygt dekket føles, hvor brått grepet slipper og hvor enkelt det er å gjenvinne kontrollen over bilen i en kritisk situasjon.

TESTBIL: VW Golf GTI. TESTDEKK: Dimensjon 225/40R18

 I ytterste konsekvens kan gode eller dårlige dekk handle om liv eller død. Et sommerdekk skal stoppe på kortest mulig strekning, kunne motstå vannplaning når regnet øse ned dog samtidig sørge for godt sidegrep og god evne til å rette opp eventuelle utslag dersom du må foreta en brå, uventet manøver. Det kan være for et barn som løpet ut i veien eller for en bil som kommer over i motgående kjørefelt.  All kontakten bilen din har med veien er fire dekkflater så store som en hånd.  Det som skiller et sommerdekk fra et vinterdekk er at det ikke gir deg noe forvarsel om det er godt eller dårlig. Det er først når den kritiske situasjonen oppstår at det viser sitt sanne ansikt. Forskjellen i prestasjoner kan du lese ut av tabellene.

 SÅ LANGT MULIG kjøper vi testdekkene våre i butikk. Dette for å unngå alle spekulasjoner om at produsentene kan ”preparere” dekk som presterer spesielt godt i testen. Noen av de nyeste dekkene er ennå ikke på plass i butikkene når vi kjører testen. Disse er vi avhengig av å hente direkte fra importørene. Disse dekkene tester vi imidlertid på nytt så fort de er tilgjengelig i butikk, slik at eventuelle forsøk på ”dekk-doping” blir avslørt. Uansett vil det alltid være små forskjeller i produksjonen av dekk, noe som kan bety små variasjoner i resultatene i en test fra år til år.

Motors sommerdekktest kjøres i samarbeid med Aftonbladet og Auto Motor og Sport i Sverige og Tekniikan Mailma i Finland. Vi oppgir ikke prisen på dekkene, fordi prisvariasjonene fra forhandler til forhandler på det samme dekket er så store at en veiledende pris ofte er mer villedende enn til hjelp. Når du har plukket ut det dekket du vurderer å kjøpe, bør du alltid sjekke prisen hos tre-fire forhandlere. Spesielt på disse litt dyrere sportsdekkene vil du kunne spare 1500-2000 kroner på fire dekk av samme merke og modell.

  1. 9,4 Continental ContiSportContact 5 Testvinner
  2. 9,3 Nokian Hakka Black
  3. 8,9 Dunlop SportMaxx RT2 Ny side
  4. 8,9 Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3Ny side
  5. 8,7 Hankook Ventus S1 Evo 2
  6. 8,6 Pirelli Cinturato PZero
  7. 8,5 Michelin Pilot Sport 3
  8. 8,1 Nankang Sportnex AS-2+
  9. 7,5 Maxxis Victra Sport Zero One
  10. 7,4 Jinyu YU63
  11. 7,1 Delinte DH2
  12. 7 Toyo Proxes T1 Sport Plus

SLIK TESTER VI

Bremsing

Testene kjøres som full ABS brems fra 80 km/t på våt asfalt og fra 100 km/t på tørr asfalt. I alle testene kjøres det referansedekk for å fange opp eventuelle forandringer i forholdene på banen. Alle testene gjentas over flere dager for å få et best mulig resultat.

Dynamisk kjøregrep

Dekkenes dynamiske kjøreegenskaper testes ved å måle bilens rundetider på en våt asfaltbane. Dekkene utsettes for en kombinasjon av akselerasjon, sidegrep og bremsing. Testene ble kjørt av flere sjåfører og resultatet er et gjennomsnitt av sjåførenes rundetider.

Vannplaning

Evnen til å motstå vannplaning måles ved at vi akselererer bilen inn i et basseng med vann og måler hastigheten når styrbarheten og grepet slipper helt.

 Kjørefølelse

Flere testsjåfører gjør en subjektiv evaluering av dekkenes oppførsel på en asfaltbane. Det viktigste er hvor sikkert dekket oppfører seg i de forskjellige situasjonene som oppstår. For eksempel hvor brått en sladd oppstår og hvor enkelt den er å rette opp, noe som er relevant for vanlige sjåfører i daglig trafikk. Disse testene kjøres som blindtester der sjåførene ikke vet hvilke dekk som sitter på bilen.

Støy

Dekkstøyen evalueres både subjektivt av flere sjåfører under kjøring på dårlig underlag og ved målinger med utstyr som er utviklet for å simulere det menneskelige øret. Karakteren er en kombinasjon av disse.

Rullemotstand

Rullemotstanden måles av en maskin i et laboratorium. Resultatet av testen, angis som en prosentvis økning i bensinforbruk sammenliknet med det dekket som ruller lettest.

RESULTATER

Bremsing på våt asfalt Bremselengde (m)
Nokian 24.0
Pirelli 24.0
Goodyear 24.0
Dunlop 24.1
Hankook 24.5
Continental 24.6
Nankang 24.9
Michelin 25.4
Maxxis 26.0
Delinte 26.7
Tovo 27.3
Aptany 27.4
Jinyu 27.4

Bremsing på våt asfaltBremselengde (m)Nokian24.0Pirelli24.0Goodyear24.0Dunlop24.1Hankook24.5Continental24.6Nankang24.9Michelin25.4Maxxis26.0Delinte26.7Tovo27.3Aptany27.4Jinyu27.4

Kjøregrep på våt asfalt

Rundetid (s)

Pirelli

62.8

Continental

62.9

Nokian

63.2

Goodyear

63.3

Dunlop

64.1

Michelin

64.4

Nankang

64.4

Hankook

64.6

Jinyu

65.5

Delinte

65.7

Toyo

66.7

Maxxis

66.9

Aptany

68.8

Vannplaning

Hastisghet (km/t)

Continental

78.9

Michelin

78.5

Nokian

78.4

Dunlop

76.2

Goodyear

75.4

Hankook

75.3

Nankang

74.8

Toyo

74.5

Aptany

73.9

Maxxis

72.7

Jinyu

71.9

Pirelli

71.7

Delinte

69.4

Kjørefølelse våt

Karakter

Continental

10

Nokian

10

Goodyear

9

Pirelli

9

Dunlop

8

Hankook

8

Michelin

8

Nankang

7

Delinte

6

Jinyu

6

Maxxis

6

Toyo

6

Aptany

5

Bremsegrep tørr asfalt

Bremsestrekning (m)

Hankook

33.5

Dunlop

34.2

Nokian

34.8

Maxxis

34.9

Continental

35.1

Pirelli

35.2

Goodyear

35.3

Jinyu

35.6

Delinte

35.7

Nankang

35.8

Michelin

35.9

Toyo

36.3

Aptany

37.9

Kjørefølelse tørr asfalt

Karakter

Continental

10

Dunlop

10

Goodyear

9

Hankook

9

Jinyu

9

Michelin

9

Nankang

9

Nokian

9

Pirelli

9

Delinte

8

Maxxis

8

Toyo

8

Aptany

7

Støy

Karakter

Aptany

9

Continental

9

Dunlop

9

Goodyear

9

Hankook

9

Jinyu

9

Maxxis

9

Michelin

9

Nokian

9

Toyo

9

Delinte

8

Nankang

8

Pirelli

8

Rullemotstand

Økning i forbruk (%)

Dunlop

0 %

Goodyear

0 %

Nokian

0 %

Jinyu

1.1 %

Aptany

1.1 %

Toyo

2.3 %

Delinte

2.8 %

Maxxis

2.8 %

Michelin

2.8 %

Hankook

3.2 %

Nankang

4.8 %

Pirelli

5.0 %

Continental

6.1 %