test vw golf stasjonsvogn
ALLE MOT GOLF: I mange år har konkurrentene forsøkt å slå VW Golf. Ingen har klart det ennå. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
interiør vw golf stasjonsvogn
HAR ALT: Gode kjøreegenskaper, mye plass og avansert utstyr; VW Golf har alt du trenger og litt til. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
vw golf stasjonsvogn bagasje
GOD PLASS: Bagasjerommet i VW Golf stasjonsvogn er blant de aller største. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Motor test VW Golf stasjonsvogn 2015

Test VW Golf stasjonsvogn - uten synlige svakheter

VW Golf har vært Norges mest solgte bil i mange år. Stasjonsvognutgaven har aldri blitt like populær. Kan den nye forandre det?

Her leser du hele testen med fire konkurrenter i magasinet Motor

VW GOLF stasjonsvogn har alt. Den har mye plass, er komfortabel på veien og har en av de beste førerplassen uansett bilklasse. Det inkluderer meget gode seter. Den kan leveres med avansert utstyr som aktiv styring, som hjelper deg å holde bilen på plass i kjørebanen hvis du er uoppmerksom, og xenon pluss hovedlys, som gjør at du alltid kan kjøre på fjernlys uten å blende motkommende biler.  Golf er kort og godt en bil som passer alle – både de som er opptatt av det praktiske og de som liker en litt aktiv kjørestil.

Det kan være flere årsaker til at stasjonsvognutgaven fortsatt kan slite med å bli en bestselger: For det første er utseendet relativt anonymt sammenliknet med femdørs-utgaven. Prisen er noe høyere enn til flere av konkurrentene. Dessuten selger femdørs-utgaven så mye at den nærmest støvsuger Golf-markedet.

Vår testbil har en moderne 1,4 liters bensinmotor med turbo på 122 hester og en sjutrinns DSG automatgirkasse. Dette er en meget god pakke, som kombinerer økonomi, komfort og en sportslig kjørefølelse på en meget god måte. Prisen før registreringskostnader og vinterhjul er 311 900 kroner. Motoren gir bra akselerasjon og girkassen skifter raskt og effektivt. Vårt forbruk på typisk landeveiskjøring ble 0,54 liter på mila. Den innvendige støyen i 80 km/t målte vi til  68 dBA, noe som er en tanke høyere enn de beste.

Bilen som har alt
Litt dyrere enn konkurrenter

VW Golf stv.

Pris testbil:311 900,- 1,4 TSI Highline
Billigste:243 200,- 85 hk bensin
Motor testbil:Firesyl. rekke bensin m/turbo
Ytelse:122 hk/ 90 kW v. 5000 omdr.
Moment:200 Nm v. 1800 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:204/9,7 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,51 l/mil - 118 g/km
Dekk:Continental VikingContact 5
Lengde cm:456
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1350/530

På innvendig plass er Golf en vinner, med god beinplass bak og et bagasjerom på hele 605 liter når du bruker alle fem setene. Sikkerhetsmessig er Golf fortsatt blant de beste, men eierne vi har spurt er fortsatt bare gjennomsnittlig fornøyde med servicen hos forhandler og verksted.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

68,0  (67,5)*

Forbruk landevei l/mil

0,54 (0,58)*

Aks 0-100 km/t sek.

10,8 (11,5)*

Bagasjerom liter

605 (553)*

*= gjennomsnitt fem konkurrenter