Motor test VW Golf GTE ladbar hybrid
HØSTENS STJERNE: Dersom Regjeringen gjør alvor av å redusere avgiftene for ladbare hybrider, blir Golf GTE uten tvil en av høstens store stjerner. Foto: Nina Ruud
Test VW Golf GTE Hybrid interiør
FØRERPLASSEN: Vi sitter svært godt bak rattet i Golf og kjørekomforten er god. Foto: Nina Ruud
Norske bestselgere

VW Golf - alene på topp

VW Golf er den suverene bestselgeren i Norge. Den finnes nå i så mange varianter at alle kan finne en favoritt. Vår ladbare GTE-modell kommer til å bli høstens store stjerne.

DEN TRADISJONELLE femdørs utgaven med bensin- eller diesel er fortsatt den mest. Nå er den barske Alltrack stasjonsvognen på plass, samtidig som Golf Sportsvan er et alternativ for dem som ønsker enkel innstigning og høyere kjørestilling. Ikke nok med det: e-Golf er i ferd med å overta ledelsen blant de elektriske bilene. I disse dager kommer så Golf GTE – en ladbar hybrid som gir deg fire-fem mil med ren elektrisk kjøring før bensinmotoren starter og hjelper deg videre. Med andre ord en elbil uten rekkeviddeangst, som i tillegg oppfører seg nesten som en GTI når begge motorene jobber for fullt og slipper løs 204 hester.

I dag starter prisen på 332 000 kroner, pluss registreringskostnader, for en godt utstyrt modell. I høst legger regjeringen fram nye bilavgifter som kan gjør Golf GTE billigere. Førerplassen er svært god og den store berøringsskjermen er enkel å betjene. Følelsen av komfort er høy, inkludert et svært lavt støynivå når du kjører elektrisk. Automatgir er standard.  Samtidig føles bilen sportslig på svingete landeveier, selv om den veier 250 kilo mer enn en standard Golf. I det hele tatt gir bilen en svært god kjøreopplevelse. VW sier at bilen skal klare 50 kilometer på strøm. Vi klarte i overkant av 40 på litt kjølige vårveier. Uansett betyr det at mange kan klare de daglige gjøremålene på en svært miljøvennlig måte. Fra kontakten ute på veggen (10 amp) tok det rundt tre timer å fullade batteriene.

Det eneste negative med Golf GTE er at bagasjerommet er mindre enn på en standard Golf – 272 mot 380 liter.

God kjørekomfort, miljøvennlig.
Lite bagasjerom

VW Golf GTE

Pris testbil:393 000,- GTE automat, inkl utstyr
Billigste:332 000,- 204 hk ladbar hybrid
Motor testbil:Bensin + elektrisk
Ytelse:Toalt 204 hk/150 kW
Moment:330 NM v. 0 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:222 km/t - 7,6 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,16 l/mil - 37 g/km
Dekk:Dunlop Sport Max
Lengde cm:427
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1599/425

Her leser du hele testen i magasinet Motor

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

67,7

Forbruk landevei l/mil

0,40

Aks 0-100 km/t sek.

7,8

Bagasjerom liter

272