Motor test VW Golf
EN SANN GLEDE: Det er en sann glede å kjøre nye Golf på dårlige vinterveier. Det gir neppe store odds hvis jeg tipper at den blir den mest solgte bilen i Norge også i 2013. Foto: Rune Korsvoll
Motor test VW Golf
DYRERE: Blant alle superlativene er en relativt høy pris det som trekker mest ned ved nye Golf. Foto: Rune Korsvoll
MOTOR-TESTEN: VW GOLF

En bil som begeistrer

De andre i klassen har jaktet på Golf i mange år uten å ta den igjen. Golf begeistrer. Derfor ble den kåret til Årets Bil i Europa for noen uker siden.

Del denne artikkelen

”Den ser akkurat ut som den gamle”, er et omkved vi hører hver gang VW presenterer en ny Golf. Og ikke uten en viss sannhet, for utseendet er ikke dramatisk endret nå heller. Litt mer kantet i formen og litt mer moderne. Parkerer du ved siden av dagens Golf, ser du at den er noen centimeter lengre og noen centimeter lavere. Men mange lar seg forføre og når du setter deg inn oppdager du et annet supert kapitel i historien: Interiøret er elegant og stoffvalget gir en følelse av luksus. Instrumentene er meget oversiktlige. Den nye, store berøringsskjermen er et eksempel til etterfølgelse. Setene gir god støtte alle veier og passer oss helt supert. Kjørestillingen kan justeres til det perfekte. I det hele tatt; trives du ikke bak rattet i denne bilen, er det kanskje deg det er noe feil på.

Under panseret i vår bil sitter VWs nye 1,4 liters bensinmotor med såkalt sylinderkutt. Motoren yter 140 hester og gir et dreiemoment på 250 newtonmeter allerede fra 1500 omdreininger. Det uvanlig til en bensinmotor å være. Våre akselerasjonsmåling fra 0–100 km/t viser 9, 4 sekunder, noe som er betydelig raskere enn de to andre bilene i testen. Når du kjører i jevn hastighet med lite behov for kraft, kutter motoren ut driften på to sylindrer. Dette skjer umerkbart og resultatet blir et forbruk på bare 0,47 liter på mila på og et CO2-utslipp på 110 gram per kilometer. Motoren er helt ny, men har allerede rukket å bli en av de mest solgte i Norge. Den bidrar til mye kjøreglede. Et ekstra bidrag til kjøregleden er DSG-girkassen med dobbelt kløtsj som gir raske automatiske girskift. Du kan også gire den manuelt fra hendler på rattet.

Kjøreegenskaper på sårlige veier
Høy pris

1,4 TSI DSG Highline

Pris testbil:1,4 TSI DSG Highline – kr 360 890,–
Billigste:Kr 238 000,- (1,2 TSI –85 hk bensin)
Motor testbil:Fire syl. rekke /sylinderkutt, bensin, turbo, 1395 ccm
Ytelse:140 hk/ 103 kW v. 4500 omdr.
Moment:250 Nm v. 1500 – 3500 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:212 km/t/ 8,4 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,47 l/mil/110 gram
Dekk:Continental VikingContact 5.
Lengde cm:426
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1315/484

Akselavstanden er økt med seks centimeter, noe som blant annet gir større beinplass bak. Plassen i bagasjerommet er økt til 380 liter og med bakseteryggene nedfelt, får du et fint lasterom med neste flatt gulv. Vekten på bilen er kuttet med nesten 100 kilo. Det bidrar også til lavere forbruk og enda et hakk bedre kjøreegenskaper. Understellet gir en nesten perfekt kombinasjon mellom komfort og presis veiholdning. Styringen lystrer alle rattinnslag raskt og stabiliteten på dårlig vei er super. Bilen har klart kortere bremsestrekning enn de to andre i testen. I vår store vinterbiltest (Motor nr. 2) får Golf maksimale ti poeng i alle disse disiplinene. Har du noen som helst sans for kjøreglede i en bil, kan du ikke unngå å fryde deg bak rattet i denne bilen.

Halogen-lysene på nye Golf lyser faktisk dårligere enn på forrige generasjon, viser lystesten. Xenonlyktene på vår testbil er derimot meget gode. Du kan kjøre på fjernlys hele tiden. Kameraet i frontruten ”ser” møtende biler og sørger for at lyktene legger en skygge rundt den møtende bilen slik at den ikke blir blendet.

Nytt sikkerhetsutstyr er et automatisk nødbremsesystem, fartsholder som også holder avstanden til bilen foran samt en trøtthetsvarsler som skal hindre at du dupper av bak rattet. Sammen med en mengde annet komfortutstyr, koster vår testbil 361 000 kroner før leveringskostnader. Dermed er den en god del dyrere enn de to andre testbilene. En annen spennende utgave for norske kjøpere er en ny 105 hesters diesel med firehjulstrekk som koster fra 301 500 kroner.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

62,5  (63,5)*

Forbruk landevei l/mil

0,47 (0,46)*

Aks 0-100 km/t sek.

9,4 (11,1)*

Bagasjerom liter

380  (373)*

*= gjennomsnitt tre konkurrenter