Motor tester Volvo V60 med firehjulstrekk
SPORTSLIG: Volvo V60 har et sportslig utseende, men det hellende taket stjeler mye plass i bagasjerommet. Foto: Rune Korsvoll
Motor tester Volvo V60 med firehjulstrekk
LITT DYRERE: Dette er det beste førermiljøet. V60 har det beste sikkerhetsutstyret, men koster også litt mer enn de to konkurrentene. Foto: Rune Korsvoll
Test Volvo V60 AWD

Stopper for syklister

Volvo V60 er en vinner på sikkerhet og kjørekomfort. Men er du på jakt etter den mest praktiske bilen, bør du se en annen vei.

I mange tiår har Volvo vært ledende på sikkerhet. Slik er det fortsatt. Vår V60 har mer aktivt sikkerhetsutstyr (som hjelper deg å unngå å havne i farlige situasjoner) enn noen av konkurrentene. Den har for eksempel kollisjonsvarsler med full autobrems, avstandskontroll til bilen foran, fotgjengervarsling med full autobrems og fjernlys som automatisk legger en skygge over møtende biler mens veikantene forblir fullt opplyst. Bilen bremser til og med automatisk for syklister i veien, dersom du selv er uoppmerksom og overser faren. Noe av dette er ekstrautstyr. Bilen leser trafikkskilt, varsler for biler i blindsonen og vekker deg dersom du dupper av bak rattet.

Førerplassen i V60 er en av de beste. Du sitter meget godt i setene og kan tilpasse kjørestillingen perfekt. Sammenliknet med Subaru Legacy er vindusflatene relativt små, ikke minst bakover, og det gjør utsikten noe dårligere.

Det som trekker ned er den innvendige plassen. Den er klart dårligere enn i Subaru Legacy og VW Passat. Det gjelder først og fremst plassen i bagasjerommet, som bare er på 430 liter. Den totale lengden med bakseteryggene nedfelt, er bare 175 centimeter. V60 har også kortere beinplass i baksetet.

På kjørekomfort er dette vinneren. Den har det laveste støynivået både i akselerasjon og jevn hastighet. Den har en komfortabel avfjæring på landeveien og er presis og stabil i elgtesten. Sammen med den meget gode førerplassen gir dette en super kjøreopplevelse.

Førerplassen og sikkerhetsutstyret
Bakkeklaringen

Pris testbil:504 400,- D4 Summum
Billigste:459 400,- 163 hk diesel
Motor testbil:Femsyl. rekke turbodiesel
Ytelse:163 hk/ 120 kW v. 4000 omdr.
Moment:420 Nm v. 1500 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:215 km/t/ 10,4 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,64 l/mil - 140 g/km
Dekk:Continental VikingContact 5
Lengde cm:464
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1701/579

Også den femsylindrete dieselmotor bidrar positivt. Den yter 163 hester og har et solid dreiemoment, noe som gjør V60 til den raskeste bilen både fra stillestående og i forbikjøringssituasjoner. Automatgirkassen skifter presist og behagelig og bidrar bare i liten grad til økt forbruk. Bilen oppgis til 0,64 liter på mila og det er bra.

Volvo V60 har automatisk firehjulstrekk av typen Haldex 5. Det betyr at det alltid vil være litt drift også på bakhjulene, men at det stort sett er forhjulene som gjør jobben så lenge det ikke er glatt på veien. Ved antydning til hjulspinn, vil opptil 50 prosent av kreftene kunne overføres til hjulene bak.

Vår V60 har sportsunderstell. Det betyr at bakkeklaringen er lavere enn normalt. Vi målte den til 11,5 centimeter. Det er gir et dårlig utgangspunkt for framkommelighet på dårlige veier.