Motor test av Toyota Rav4 med firehjulstrekk
NY KLASSE: Trygghet og driftssikkerhet er fortsatt solide kjøpsargumenter for Toyota RAV4. Den nye utgaven er dessuten blitt betydelig større. Foto: Nina Ruud
Motor test av Toyota Rav4 interiør
LETTKJØRT: Førerplassen er oversiktlig og bilen lettkjørt med trinnløst automatgir. Foto: Nina Ruud
Norske bestselgere

SUV-eren Toyota Rav4

Helt siden den kom på midten av 90-tallet, har Toyota Rav4 vært en stjerne i det norske SUV-markedet. Fortsatt er den blant Norges mest solgte biler.

NYE RAV4, som kom i 2013, er større og bedre enn forgjengeren på alle måter. Men det flere forhold som gjør at den ligger på salgstoppen så langt i år. Dieselmotoren tilfredsstiller ikke de nye Euro6 rensekravene og går derfor ut av produksjon i høst. Dermed forsvinner snart billig-utgaven med tohjulstrekk til under 300 000 kroner. Mange har ”løpt og kjøpt” i vår. Som erstatning for diesel-utgavene, kommer Rav4 med hybrid-drivverk neste år. Også Toyotas gode rykte for driftssikkerhet teller mye for salget av slike biler som ofte forventes å tåle litt ekstra påkjenninger.

Rav4 har god plass til tre voksne i baksetet og et bagasjerom på hele 547 liter. Du sitter høyt, har god oversikt og kjørekomforten er betydelig bedre enn i tidligere utgaver. Nye seter gir en klar forbedring når det gjelder sittekomforten. Det er mye utstyr standard i vår bil, inkludert xenon-lys, stemmestyring av mobiltelefon og ikke minst reservehjul. Rav4 har ikke aktive sikkerhetssystemer som vinglevarsler, filskiftvarsler eller automatisk brems for fotgjengere som standard. Den blå fargen på instrumentene gir ikke den beste lesbarheten.

Vår bil har en bensinmotor på 151 hester, kombinert med et trinnløst automatgir. Dette gir god kjørekomfort. Er du på jakt etter kjøreglede er nok ikke RAV4 den første bilen på lista. Fjæringskomforten er god, men styreresponsen kunne vært bedre. Firehjulstrekken er elektronisk styrt og varierer fra bare forhjulstrekk til driften fordelt 50-50 foran og bak. Den høye bakkeklaringen hjelper de på dårlige veier. På landeveien målte vi et forbruk på 0,68 liter på mila. Dette er høyeste av bilene vi testet denne gang.

Oversiktlig kjørestilling, god plass.
Sikkerhetsutstyret

Toyota Rav4  4WD

Pris testbil:427 700,- 2,0 4WD Executive CVT
Billigste:293 200,- 2,0 D 2WD Sense – 124 hk diesel
Motor testbil:Firesyl rekke bensin
Ytelse:151 hk/111 kW v. 6200 omdr.
Moment:195 nm v. 4000 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:185 km/t - 10,7 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,72 l/mil - 152 g/km
Dekk:Continental PremiumContact
Lengde cm:457
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1595/515

Her leser du hele testen i magasinet Motor

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

69,9

Forbruk landevei l/mil

0,68

Aks 0-100 km/t sek.

13,1

Bagasjerom liter

547