Motor test Toyota Auris HYbrid 2013
FORNØYDE: I nye Auris er følelsen av komfort flere hakk høyere enn tidligere. Toyota påstår at hybrid-eierne er de mest fornøyde kundene de har. Foto: Rune Korsvoll
Motor test Toyota Auris 2013
IKKE HENGER: Auris er svært lettkjørt, og hybrid-systemet gir lavt forbruk. Foto: Rune Korsvoll
MOTOR-TESTEN: TOYOTA AURIS

Bedre og bedre fra Toyota

Toyotas hybridbiler selger svært bra i Norge. Nye Auris er intet unntak. Bilen er meget lettkjørt og trives spesielt godt på vinterføre.

Del denne artikkelen

Det oppdaget vi da vi kjørte den store vintertest av 20 biler (Motor nr. 2). Hybridsystemet, som kombinerer en bensinmotor med en elektrisk motor og batterier for lagring av strøm, gir meget rask varme i kupeen. Også forbruket og utslippene i kulde er blant de beste. På landeveiskjøring oppfører bilen seg også meget bra.

Hybridsystemet er et pluss for framkommeligheten med sin gode trekkraft på lave turtall. Automatgiret (standard) sørger for at du får et jevn og godt drag på hjulene uten å øke turtallet. I kritiske situasjoner som krever kraftige oppbremsinger i sving eller en rask unnamanøver, blir karakteren bare gjennomsnittlig.

Ellers er det først og fremst lettkjørtheten som gjør at rundt 70 prosent nå kjøper Auris med hybrid-drivverk. Du setter girspaken i D, tråkker på gassen og tenker ikke mer på hva som skjer under panseret. I jevn hastighet målte vi litt mer støy i kupeen enn i de to andre bilene. Noe av årsaken kan være at bilen vår ikke var utstyrt med trekk over bagasjerommet.

Uansett er komforten i nye Auris flere hakk bedre enn i forrige modell. Vi hører det allerede når vi lukker døra. Lyden er myk og behagelig. Til og med på underlag med hardkjørt og ujevn snø og is gjør fjæringen jobben på en fin måte.

Setene er de beste fra Toyota så langt, men fortsatt kan ikke rattet justeres nærme nok føreren. Den store skjermen på dashbordet gir god oversikt over radio og navigasjon. Turtelleren er byttet ut med et instrument som viser hvor effektivt og sparsommelig du kjører. Misvisningen på speedometeret på bilen er uvanlig høy. Når speedometeret viser 80, kjører du bare i 70 km/t.

Lettkjørt med lavt forbruk
Kan ikke trekke henger

Toyota Auris 1,8 E-CVT Hybrid Executive 2013

Pris testbil:1,8 E-CVT Hybrid Executive – kr 279 900,–
Billigste:Kr 220 300,- (1,4 D-4D Sense –90 hk diesel)
Motor testbil:Fire syl. rekke, bensin, 1798 ccm/el. motor og nikkel metall-hydrid batterier
Ytelse:136 hk/100 kW
Moment:142 Nm v/4000 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:180 km/t/ 10,9 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,39/91
Dekk:Continental VikingContact 5
Lengde cm:428
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1385/455

CO2-utslippet på bare 87 gram og NOx-utslippet ubetydelig. Det bidrar til lav engangsavgift og en pris fra 251 000 kroner før leveringskostnader. Det er gunstig. Når både bensinmotoren og elmotoren jobber sammen, har du 136 hester til rådighet og vil oppleve at bilen er ganske kjapp, ikke minst ved forbikjøringer. Toyota påstår at du kan kjøre opptil to kilometer i rent elektrisk modus, men noe slikt var ikke vi i nærheten av. Vår Auris har full utstyrspakke, som blant annet inkluderer stort glasstak og svingbare xenonlys og koster fra 285 000 kroner.

Det er ikke ofte vi har skrytt av japansk design, men denne gang er det på si plass. Auris er blitt såpass elegant at folk snur seg etter den på gata. At den er noen centimeter lenger og lavere enn den gamle, har gjort dette mulig. Men her ligger også kilden til det viktigste minuset ved bilen: Bak er døråpningene lave og takhøyden i minste laget for voksne. For samtidig som bilen er lavere, sitter du litt høyere fordi batteriene til hybrid-systemet er plassert under sitteputen bak. Fordelen er at bagasjerommet nå er økt til 360 liter – bare litt mindre enn i VW Golf. Bakseteryggene kan felles ned, men gulvet blir ikke flatt.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

65,0  (63,5)*

Forbruk landevei l/mil

0,39 (0,46)*

Aks 0-100 km/t sek.

12,2 (11,1)*

Bagasjerom liter

360  (373)*

*= gjennomsnitt tre konkurrenter