test VW Up en liten men ganske praktsik bil
UNGE OG ELDRE: Nye VW Up er blitt en favoritt blant unge, urbane bilkjøpere. Den er liten, lett og gjerrig. Men ikke minst er den en søt liten bil som også den eldre sølv-generasjonen vil falle for. Foto: Rune Korsvoll
test vw up interiør med god flørerplass
MAPS+MORE: Denne skjermen viser deg veien, hjelper deg å parkere, styrer telefon og musikk og mye mer. Når du forlater bilen putter du den i lomma. Foto: Rune Korsvoll
test vw up med overraskende stort bagasjerom
OVERRASKER: VW Up overrasker med ganske praktisk bagasjerom og grei plass til to voksne i baksetet. Foto: Rune Korsvoll
Test VW Up

Ups...så søt

Lille Up er i ferd med å erobre norske byer. VW har klart å lage en minibil som både ser søt ut og som er overraskende praktisk.

Små bybiler har aldri solgt særlig bra i Norge. VW Up er i ferd med å forandre dette. Den er ikke mer enn 3,54 meter fra støtfanger til støtfanger, men har et firkantet design og fem dører. Det gir bra plass til fire voksne. Det vil si; i baksetet kan beinplassen bli litt snau for folk som er over 1,90. Bagasjeplassen på 275 liter er overraskende stor og det er til og med et reservehjul helt nede på bunnen av bagasjerommet. Henger kan den imidlertid ikke trekke. Up har maksimal innvendig plass, men setter minimale fotavtrykk.

Meningen er at miljø-avtrykkene også skal være så små som mulig. Det betyr små motorer med lave utslipp. I vår bil sitter det en 60 hesters bensinmotor. Den har for så vidt et bra dreiemoment, men når vi tester 0–100 km/t havner vi på 18,5 sekunder. Med andre ord ingen racerbil. Men det er vel heller ikke dette som er viktigst for en liten bybil. Seigdragningen på lave turtall av grei og derfor føles den helt grei i bykjøring. I tillegg har den ifølge EU-tallene er forbruk på bare 0,41 liter på mila. Vi hadde ingen problemer med å kjøre den ned mot dette på landeveien. Det betyr et CO2-utslipp på 95 gram per kilometer. Og siden det er en bensinmotor unngår man NOx og partikkelutslippene som er typisk problem-forurensning i bystrøk. Legger du 7000 kroner ekstra på bordet, får du bilen med 75 hester. Om noen måneder kommer E-Up, som er en elektrisk utgave av bilen.

Vi sitter bra, har god utsikt og opplever bilen som lettkjørt. Interiøret er tiltalende og oversiktlig med lakkerte overflater, men rattet kan ikke justeres i lengden. Girkassen er presis, bilen har liten svingradius, styring et lett og til sammen gjør dette Up til en perfekt bybil. For riktig å understreke det urbane, har Up et nødsystem som automatisk bremser bilen for deg dersom du er uoppmerksom når bilen foran stopper. Maps + more, er en informasjons- og underholdnings-dings som du kan ta med deg ut av bilen. Den viser ikke bare veien dit du skal, men styrer også telefonen og musikken din, hjelper deg å parkere og viser hvor økonomisk du kjører. Den understreker at dette er bilen for yngre, urbane mennesker. Nødbremsesystemet og Maps + more, må du betale ekstra for.

Overraskende praktisk
Trekker ikke henger

Pris testbil:Kr 179.600,-
Billigste:Kr 125 500,-
Motor testbil:Tresyl. bensin, 999 ccm
Ytelse:60 hk/ 44 kW v. 5000 omdr.
Moment:95 Nm v. 3000
Toppfart/aks. 0-100 km/t:161 km/t/ 14,4 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,41 l/mil - 95 g/km
Dekk:Bridgestone Turanza – 185/50 R16
Lengde cm:354
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:940/350

Rimeligste Up koster fra 125 000 kroner pluss leveringskostnader og vinterhjul. Den har den samme 60 hesters bensinmotoren som sitter i vår bil. Den er en såkalt High-Up med mer utstyr og koster derfor 179 600 kroner. Glasstaket koster blant annet ekstra, men det gjør kupeen lys og luftig.