Motor test VW Tiguan 2016
STØRST: Nye VW Tiguan er den største av bilene i testen og byr på mye kjørekomfort. Foto: Espen Røst
Motor test av VW Tiguan 2016 interiør
MYE UTSTYR: Viktig sikkerhetsutstyr er standard fra rimeligste utgave. Førerplassen er oversiktlig og god. Foto: Espen Røst
Motor test av VW Tiguan 2016
TUNG HENGER: Tiguan kan trekke den tyngste hengeren av testbilene, med 2.500 kilo. Foto: Espen Røst
NAF Motor

Test VW Tiguan 2016 - en drøm å kjøre

Nye VW Tiguan er dømt til suksess i Norge. Ikke bare fordi den er blitt den største og mest komfortable SUV-en i klassen. Også fordi den skal komme som ladbar hybrid om ikke lenge.

Tiguan er første bil ut på VWs nye MQB- plattform, og er den første i en rekke nye SUV-er fra VW. Den er seks centimeter lenger, er 50 kilo lettere og har lengre akselavstand enn forgjengeren. Det gir god beinplass for tre voksne bak. Bakseteryggene kan legges bakover. I tillegg er bagasjerommet blitt større. Det vil si 520 liter, eller 615 liter dersom du skyver baksetene så langt fram som mulig. Tiguan er dermed noe større enn de tre andre testbilene.

Rimeligste utgaver er en 115 hesters turbodiesel og en 125 hesters bensin-utgave – begge med forhjulstrekk og manuelt gir. De koster fra 308.000 kroner pluss registreringsomkostninger. Det er noe dyrere enn de andre testbilene.  Tiguan er godt utstyr i utgangspunktet, med  sikkerhetsutstyret som multikollisjonsbrems, nødbrems i by, regnsensor for vinduspusserne og  radarbasert precrash-system. Mitt råd er likevel at du koster på deg en Businessline utstyrspakke til rundt 15.000 kroner. Den inneholder viktig utstyr som blant annet adaptiv fartsholder som regulerer avstanden til bilen foran, full-LED frontlys og dynamisk lysassistent som ”blokkerer ut” møtende biler mens du fortsatt kjører på fjernlys, Park Pilot parkeringssensorer foran og bak og sidekollisjonsputer bak.

Vi har kjørt en 150 hesters diesel med automatgir og firehjulstrekk, med en prislapp fra 463.000 kroner. Vår bil har i tillegg utstyr som panoramatak, navigasjon med åtte tommers skjerm og 3D kart, skinnseter med elektrisk justering, ryggekamera, parkeringsassistent og tilhengerassistent. Da spretter prisen opp i 557.600 kroner.

Kjøreegenskaper, utstyr og trekker tung henger
Relativt dyr

2,0 TDI Highline 4Motion DSG

Pris testbil:kr 557.600,– + inkl. omkostning og utstyr.
Billigste:Kr 308.300,- (1,4 TSI 2WD – 125 hk)
Motor testbil:Fire syl. diesel m/turbo, 1968 ccm
Ytelse:150 hk/110 kW v. 3500 omdr
Moment:340 Nm v. 1750 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:200 km/t/9,3 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,57/149
Dekk:Continental SportContact – 225/55 R18
Lengde cm:449
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1598/547.

Firehjulstrekk har vi lite bruk for på sommerføre, hvis du ikke skal trekke tunge lass. På vinterføre gir den både suveren framkommelighet og bedre stabilitet på sporet vei. Bakkeklaringen og den høye, oversiktlige førerplassen er den samme. I Tiguan har du i tillegg svært god utsikt både til siden og bakover. Bilen er svært behagelig på veien. Akselerasjonen er god og det innvendige støynivået lavest av de fire testbilene. Den er stabil på veien og relativt fast i understellet. DSG-girkassen gir raske og presise girskift. Med et lite ratt på midtkonsollen kan du velge forskjellige kjøremodus fra snø til et mer sportslig oppsett.

Tiguan kan trekke den tyngste hengeren av testbilene, med 2500 kilo. Bakkeklaringen er også to-tre centimeter høyere enn i de andre bilene. Du kan få utstyr til bilen som gjør at du enkelt hjelper de å rygge hengeren dit du vil. 

Euro NCAP fem stjerner testet i 2016. Eneste svakhet er noe høyere belastning i brystet enn ønskelig  på passasjerene bak.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

78,7  (70,5)*

Forbruk landevei l/mil

0,65 (0,66)*

Aks 0-100 km/t sek.

11,8 (12,2)*

Bagasjerom liter

615  (515)*

*= gjennomsnitt fire konkurrenter