Motor tester VW Passat stasjonsvogn GTE - ladbar hybrid med lavt forbruk og mye plass
EN FAVORITT: VW Passat er i utgangspunktet en bestselger. Med ladbart hybriddrivverk er den blitt enda mer populær. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Motor tester VW Passat GTE stasjonsvogn - miljøvennlig og praktisk
LETTKJØRT: Førerplassen er svært god og automatgiret er standard på den ladbare hybdrid-utgaven. Det gjør bilen lettkjørt. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Test VW Passat GTE 2016

VW Passat GTE - grønn, barsk og ladbar

VW Passat har alltid vært en favoritt hos norske bilkjøpere. Nå er den her som ladbar hybrid og kjøperne står plutselig i lange køer.

Sju-åtte måneder må du vente for å få kloa i en Passat GTE. Suksessen skyldes at bilen i tillegg til en bensinmotor på 156 hester, har en elektrisk motor og en 9,9 kWh batteripakke som kan lades fra kontakten hjemme på 4-5 timer. Dermed har du en bil som kan kjøres rent elektrisk rundt 40 kilometer (VW sier 50), og en bensinmotoren deg videre nr batteriene er tomme for strøm. Total ytelse på motorene er 204 hester. Dermed er ytelsene innfor det som normalt ligger i betegnelsen GT. Bilen har også en avgiftsfordel som gjør at prisen blir 431.500 kroner pluss registreringskostnader. Det opplevelses tydeligvis som rimelig av mange kjøpere.

VW oppgir forbruket til bilen til 0,17 liter på mila. Det er imidlertid målt i en svært snill kjøresyklus. På landeveiskjøring i hybrid-modus, der bilen selv styrer om den vil bruke elmotoren på strøm eller bensinmotoren, målte vi 0,48 liter på mila. Fortsatt ganske bra, men langt unna fabrikken tall. Den har ingen problemer med NOx-utslipp, slik som dieselbiler.

Batteriene og elmotoren  øker vekten med 250 kilo, noe som gjør at den ikke reagerer like raskt på styreutslag i kritiske manøvrer som en vanlig Passat. Bilen kan trekke henger på 1600 kilo. Batteriene stjeler også litt plass under gulvet i bagasjerommet, men likevel er det bare Skoda Superb som laster mer.

Førermiljøet, muligheten til å kjøre elektrisk
Hjulstøy. Batteriene stjeler litt plass.

VW Passat stv.

Pris testbil:425 500,- 1,4 TSI DSG automat
Billigste:349 700,- 124 hk bensin Businessline
Motor testbil:Bensin+elektrisk - batteri 9,9 kWh
Ytelse:Totalt 218 hk/160 kW
Moment:Elmotor – 400 Nm. v.0 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:225 km/t - 7,4 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,17 l/mil - 39 g/km
Dekk:Nokian Hakkapeliitta R2
Lengde cm:477
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1735/515

Her leser du hele testen med konkurrenter i magasinet Motor

Førerplassen svært god, automatgiret bidrar til at den er lettkjørt på landeveien. Vår bil ble litt tregere varm enn de andre og var faktisk bilen med det høyeste innvendige støynivået. GTE-utgaven leveres bare med forhjulstrekk. Ønsker du firehjulstrekk blir det med standard bensin- eller diesel-motor.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

68,5(67,0)*

Forbruk landevei l/mil

0,48 (0,55)*

Aks 0-100 km/t sek.

10,1 (10,4)*

Bagasjerom liter

650 (575)*

*= gjennomsnitt fem konkurrenter