test vw caddy er en liten varebil med god komfort
ALLE VARIANTER: VW Caddy leveres i en mengde varianter, både som varebil og personbil. Utgavene med firehjulstrekk og DSG automatgir er blant de mest populære. Foto: Rune Korsvoll
test VW Caddy interiør med mye utstyr og god ckomfort
SITTER GODT: Førerplassen har mye til felles med VWs personbiler, men ytelsene til motoren skuffer oss litt. Foto: Rune Korsvoll
test vw caddy med stort lasterom
EN KJEMPE: I lang utgave er Caddy en kjempe, men også i standardversjon har den høy lasteevne og kan trekke tyngre henger enn de fleste. Foto: Rune Korsvoll
Test VW Caddy

Bestselgeren

VW Caddy er bestselgeren blant de små varebilene. Utgaven med firehjulstrekk selger aller mest. God bruktverdi og et forhandlerapparat på høygir, bidrar mye til suksessen.

Også Caddy leveres i mange varianter: Kort, lang, med firehjulstrekk, automatgir, fem- og sjuseters personbil og med et stort antall motorer. Dermed blir det lett å finne en bil som passer akkurat ditt behov. Vår Maxi-utgave, som er 4,88 meter fra støtfanger til støtfanger, har et suverent lasterom på hele 4,2 kubikkmeter. Den korte utgaven har omtrent den samme størrelsen på lasterommet som de to andre testbilene, men den kan trekke henger på hele 1500 kilo. Den har også bra nyttelast. Bilen vår har bakdør hengslet oppe, noe som gir et fint overbygg nå det regner, men gjør lasting med truck vanskelig. Caddy leveres også med sidehengslede dører.

Vi sitter godt i Caddy. Setene er nesten på nivå med de du finner i VWs personbiler. Rattet kan justeres både i høyde og lengde, noe som gjør det enkelt å finne en god kjørestilling. Men i likhet med flere av disse bilene, er sikten ut til siden begrenset og gir en stor dødvinkel ved filskift. De store speilene, som ellers gjør en god jobb ved rygging, klarer ikke å fange opp dette. Caddy støyer mindre under akselerasjon en de to andre testbilene, men i jevn hastighet er de tre bilene like.

God bruktverdi, populære firehjulstrekk
Antisladdsystemet er tregt

VW Caddy 1,6 TDI

Pris testbil:Kr 220.400,-
Billigste:Kr 171.000,-
Motor testbil:Fire syl. turbodiesel, 1598 ccm
Ytelse:102 hk/ 77 kW v. 4400 omdr.
Moment:250 Nm v. 1500 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:168 km/t/ 12,2 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,51 l/mil - 134 g/km
Dekk:Goodyear Efficient Grip – 195/65R 15
Lengde cm:441
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1497/813.

Kjøreglede er et ord vi ofte bruker om VWs personbiler, men i Caddy er ikke det det første som faller oss inn. Motoren, en turbodiesel på 1,6 liter, oppgis til 102 hester og 250 newtonmeter ved 1500 omdreininger. I utgangspunktet bør den derfor føles sterkere og være raskere enn de to andre testbilene. Slik er det ikke. Den føles tvert imot litt slappere på lave turtall. Vi målte den tregeste akselerasjonen fra 0–100 km/t. Girspaken er plassert ganske lavt og langt fra rattet. I svingkjøring føles bilen understyrt og antisladdsystemet slår seint inn for å korrigere eventuelle feil du har begått bak rattet.