Test VW Beetle
TRIVELIG: En varm sensommerdag er perfekt for en tur i biler uten tak. Vi blir i godt humør av Beetle. Foto: Bo Mathisen
Motor test VW Beetle interiør
IKKE PRAKTISK: Praktisk er ikke det ordet som først faller oss i hu. Den lille, rimelige bensinmotoren med DSG-girkasse er imidlertid nok til å gi deg en god kjøreopplevelse. Foto: Bo Mathisen
Luftige gleder

Test VW Beetle Cabriolet

Jeg blir i godt humør hver gang jeg kommer ut på trappa, sola skinner og jeg skal ut å kjøre VW Beetle Cabriolet.

Her leser du hele testen med tre konkurrenter i magasinet Motor

I likhet med Mini, er VW Beetle en ganske så vellykket retrobil. Sammenliknet med originale Beetle fra 50-tallet er det stort sett bare linjene i karosseriet som er beholdt. Den koster fra 250 000 kroner som kupé-utgave med en 105 hesters bensinmotor. Vi endte opp med en kabriolet med DSG automatgir og mye utstyr på testen. Den koster 380 000 kroner. Det meste av utstyret kan droppes for mi del, men jeg vil gjerne beholde Fender musikkanlegget til 8000 kroner. Det gir gromlyd.

En varm sensommerdag er perfekt for å kjøre med taket nedslått. Det er dette som gjør Beetle Cabriolet til en humørspreder av rang. Siden kabrioleten er isolert, fungerer den godt også som vinterbil. Testbilen har en 1,2 liters bensinmotor med turbo, som yter 105 hester Den høres lite ut, men sammen med DSG-automatkassen, er den svært energisk og presterer langt over forventet Vi målte 0-100 km/t til 10,5 sekunder. Mer enn dette trenger du faktisk ikke for å få en god kjøreopplevelse. Vi målte bensinforbruket på landeveiskjøring til 0,66 liter på mila.

På landeveien er kjørekomforten god, selv om de store, 19-tommers hjulene gir mer innvendig støy enn nødvendig. Vi målte 69,6 dBA i 80 km/t og det er bare Mini som støyer mer. Det er ingen knirkelyder, noe som ofte hører sammen med biler uten tak. Bilen trives på svingete landeveier og i vår kritiske elgtest er den svært stabil og trygg. Vi kjenner ingen ting til den ekstra tyngden eller vridning i karosseriet som gjerne er svakheten til en kabriolet. OBS: Speedometeret er svært nøyaktig. Når det viser 80 kjører du i 79 km/t.

Stilen og kjøreegenskapene
Bagajseplass og innvendig støy

VW Beetle 1,2 TSI Cabriolet

Pris testbil:310 300,- 1,2 TSI DSG
Billigste:249 100,- 105 hk bensin Coupé
Motor testbil:Firesyl rekke bensin m/turbo
Ytelse:105 hk/ 77 kW v. 5000 omdr.
Moment:175 NM v. 1550 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:178 km/t - 11,7 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,59 l/mil -139 g/km
Dekk:Continental SportContact
Lengde cm:428
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1334/371

Beetle er registrert for fire. Barna elsker å sitte i baksetet, og det er helt grei plass til to voksne når de først kommer seg på plass. Bagasjerommet derimot er ikke mye å skryte av. Det rommer bare 225 liter og den lille luken bak begrenser størrelsen på det som kan putte inn. Bakseteryggene kan felles ned, slik at du får et ”hull” der ski eller andre lange gjenstander kan tres igjennom. Bilen er ikke registrert for å trekke tilhenger.

VW Beetle ble kollisjonstestet av EuroNcap i 2011 med høyeste karakter – fem stjerner – som resultat.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

69,6 (68,6)*

Forbruk landevei l/mil

0,66 (0,59)*

Aks 0-100 km/t sek.

13,3 (12,4)*

Bagasjerom liter

225 (285)*

*= gjennomsnitt fire konkurrenter