Motor test av Toyota Yaris Hybrid super bybil
BARSKERE: Toyota Yaris er blitt barskere i utseendet, men det er først og fremst det lettkjørte og gjerrige hybridsystemet som overbeviser kjøperne. Foto: Nina Ruud
Test av Toyota Yaris Hybrid
MILJØ: Med hybriddrivverk kan Yaris kjøres rimelig og miljøvennlig. Foto: Nina Ruud
Motor test norske bestselgere 2016

Toyota Yaris - hybrid bybil

Toyota Yaris er inne på bestselgerlisten fordi den har et hybriddrivverk som gjør den svært lettkjørt og gir lavt forbruk. Den kompakte størrelsen gjør den enkel å kjøre i trange parkeringshus.

Trange parkeringsplasser er det også mange som får når de flytter i leilighet. Veien dit er ofte full av uoversiktlige stolper. Her er Yaris i sitt ess. Bildene fra ryggekameraet vises på en stor skjerm på dashbordet og oversikten fra førerplassen er god. Kort og godt en super bil for urbane strøk. I tillegg er det liten tvil om at Toyotas rykte for høy driftssikkerhet teller positivt.

Når vi snaker om Toyota Yaris, så kunne vi like gjerne slengt på ”Hybrid” i tillegg. For det er det lettkjørte og gjerrige hybrid-drivverket som er hjertet i Yaris-suksessen. Den lille batteripakken kan ikke lades fra kontakt i veggen, men samler opp energi blant annet når du bremser. De elektriske motoren på 60 hester gir ekstra krefter når du akselererer og et gunstig forbruk spesielt i bykjøring. Vi målte 0,45 liter på mila på blandet kjøring. Siden bilen har bensinmotor, slipper den dessuten ut minimalt med NOx og partikler, som er et problem i flere norske byer. Strømmen i batteriet holder imidlertid bare til noen hundre meter med ren, elektrisk kjøring.

Hybrid-pakken består også av et trinnløst automatgir. Det bidrar selvfølgelig til at Yaris blir lettkjørt. Kjørekomforten ellers er god til en småbil å være. Ved kraftig akselerasjon støyer imidlertid bilen mer enn andre, fordi turtallet blir relativt høyt. Rattet kan ikke justeres langt nok mot deg, og vi sliter derfor med å finne en god kjørestilling. Bilen har DAB-radio, men den skifter tregt mellom sendere, slik at det bli ”hull” i sendingen.

Lettkjørt bybil, lave utslipp
Førerplassen

Toyota Yaris hybrid

Pris testbil:228 100,- 1,5 Hybrid Style e-CVT
Billigste:156 000,- Sense – 69 hk bensin
Motor testbil:Bensin + elektrisk - batteri 6,5 kWh
Ytelse:Totalt 100 hk/74 kW
Moment:Elmotor – 169 Nm. v/0 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:165 km/t - 11,8 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,33 l/mil - 75 g/km
Dekk:Bridgestone Ecopia
Lengde cm:396
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1170/395

Her leser du hele testen i magasinet Motor

Plassen i en småbil som Yaris er selvfølgelig ikke tilpasset en barnefamilie. Bagasjerommet er på 286 liter. For to voksne holden den godt. Vår hybrid-utgave med beste utstyr, koster rundt 235 000 kroner ferdig på veien. Du får Yaris med 69 hesters bensinmotor og manuelt gir for 156 000 kroner pluss registreringsomkostninger.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

69,8

Forbruk landevei l/mil

0,45

Aks 0-100 km/t sek.

13,5

Bagasjerom liter

288