Test Toyota Rav4
NY KLASSE: Toyota Rav4 var på mange måter skaperen av denne SUV-klassen da den kom på midten av 90-tallet. Trygghet og driftssikkerhet er fortsatt solide kjøpsargumenter. Foto: Bo Mathisen
Motos test Toyota Rav4
KOMFORTABEL: Kjøreopplevelsen er komfortabel, og den innvendige plassen svært god. Foto: Bo Mathisen
Endelig komplett

Test Toyota Rav4

Helt siden den kom på midten av 90-tallet, har Toyota Rav4 vært en stjerne i det norske SUV-markedet. Med større plass og barskere utseende vil nye Rav4 fortsatt være en bestselger.

Her leser du hele testen med konkurrenter i magasinet Motor.

MED NYE RAV4 mener vi bilen som kom i 2013. Dee viktigste forbedringene er et mer spennende utseendet og at bilen er blitt 28 centimeter lenger. Det gir bedre plass i baksetet, der tre voksne sitter fint, og i bagasjerommet, som nå rommer hele 547 liter. Det er største sammen med Nissan X-Trail. At Rav4 nå også finnes i en utgave med tohjulstrekk, som koster fra rundt 310 000 kroner ferdig på veien,  gjør sitt til at den fortsatt vil være blant bestselgerne. Du sitter like høyt, har den samme gode oversikten og høye bakkeklaringen, men framkommeligheten kan selvfølgelig ikke måle seg med utgaven med firehjulstrekk.

Nye seter gir en klar forbedring når det gjelder sittekomforten. Det er mye utstyr standard på vår bil, inkludert xenon-lys, stemmestyring til mobiltelefon, stor berøringsskjerm med ryggekamera og ikke minst reservehjul. Rav4 har ikke aktive sikkerhetssystemer som vinglevarsler, filskiftvarsler eller automatisk brems for fotgjengere so standard. Den blå fargen på instrumentene gir ikke den beste lesbarheten. Dessuten er lengdejusteringen på rattet fortsatt for kort til å gi perfekt kjørestillingen.

Vår bil har en bensinmotor på 151 hester, kombinert med et trinnløst automatgir. Dette gir en høy grad av kjørekomfort, ikke minst siden det innvendig støynivå er lavest av alle testbilene. Det trinnløse giret er også forbedret, slik at det ikke lenger fyker opp i høyt og støyende turtall hver gang du akselererer. Er du på jakt etter kjøreglede er nok ikke RAV4 den første bilen på lista. Fjæringskomforten er god, men styreresponsen kunne vært bedre.

Mye plass og god komfort
Mangler aktive sikkerhetssystemer

Toyota Rav4 2,0

Pris testbil:441 500,- 2,0 Executive CVT 4WD
Billigste:293 100,- 124 hk diesel 2WD
Motor testbil:Firesyl. rekke bensin
Ytelse:151 hk/ 111 NM v. 6200 omdr.
Moment:195 NM v. 4000 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:185 km/t - 10,7 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,72 l/mil - 132 g/km
Dekk:Nokian HakkapeliittaR2 SUV
Lengde cm:457
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1595/515

Firehjulstrekken er elektronisk styrt og varierer fra bare forhjulstrekk til driften fordelt 50-50 foran og bak. Du har også mulighet til å låse firehjulstrekken i 50-50 under kjøring på vanskelig underlag.  I landeveistesten målte vi et forbruk på 0,71 liter på mila. Dette er det høyeste av testbilene, men ikke så ille tatt i betraktning at bilen har automatgir og en bensinmotor som ikke gir partikkel- eller NOx-utslipp.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

65,0 (66,8)*

Forbruk landevei l/mil

0,71 (0,63)*

Aks 0-100 km/t sek.

13,2 (13,1)*

Bagasjerom liter

547 (492)*

*= gjennomsnitt seks konkurrenter